بهترین مارک تسمه تایم جک J5 چیست؟

بهترین مارک تسمه تایم جک J5

همان‌طور که انسان‌ها در زندگی خود دارای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مشخص هستند و امور خود را طبق آن پیش می‌برند، خودروها نیز از یک سیستم زمان‌بندی مشخص برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. با این تفاوت که در خودروها اگر این سیستم زمان‌بندی به درستی پیش نرود، عملاً خودرو کارایی خود را از دست داده و به درستی عمل نمی‌کند. تسمه تایم یکی از قطعات مهم و کاربردی در سیستم تعیین زمان‌بندی خودرو است که باید در نگهداری آن حساسیت زیادی به خرج دهید.

تسمه تایم (به انگلیسی Timing Belt) یک قطعه لاستیکی است که روی آن تعدادی دندانه وجود دارد و بر روی پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ قرار می‌گیرد. دندانه‌ها و اندازه تسمه بستگی به نوع خودروی شما دارد. بدون تسمه تایم، خودرو روشن نمی‌شود و حتی موتور خودرو نیز به حرکت درنمی‌آید. زمان‌بندی عملکرد میل‌سوپاپ‌ها توسط تسمه تایم انجام می‌شود. به طوری که با هر دو دور چرخش میل‌لنگ، میل‌سوپاپ یک دور می‌چرخد. یعنی تعداد دفعات چرخش میل سوپاپ، نیم دور کمتر از میل‌لنگ است. پس تسمه تایم از جمله قطعاتی است که عملکرد صحیح سوپاپ‌ها و پیستون را در موتور تضمین می‌کند.

تسمه تایم یکی از قطعات مصرفی مهم در خودروی جک جی ۵ است که نمی‌توان نسبت به سلامت آن بی‌تفاوت بود زیرا عدم توجه به آن می‌تواند عواقب بسیار بدی برای خودروی شما به همراه داشته باشد. در این مقاله سعی می‌کنیم هر آنچه را که در رابطه با تسمه تایم جک J5 وجود دارد را با شما به اشتراک بگذاریم.

جک J5 تسمه تایم دارد یا زنجیر تایم؟

ابتدا باید مشخص کنیم که جک J5 تسمه تایم دارد یا زنجیر؟ تسمه تایم و زنجیر تایم، دو روش رایجی هستند که در خودروهای امروزی استفاده می‌شوند. وظیفه اصلی این دو یکسان است و تفاوت آن‌ها در طول عمر، جنس و محل نصبشان است. در حقیقت تسمه تایم از جنس لاستیک است و زنجیر تایم از فلز ساخته شده است. تسمه تایم بیرون موتور نصب می‌شود اما زنجیر تایم داخل موتور قرار دارد و با توجه به جنس و تماس خود با اجزای دیگر موتور، به روغن‌کاری احتیاج دارد و برای این منظور از روغن پیشرانه استفاده می‌کند. زنجیر تایم در مقایسه با تسمه تایم عمر طولانی‌تری دارد، به طوری که عمر آن را برابر با عمر پیشرانه موتور می‌دانند. اما تسمه تایم با توجه به لاستیکی بودن طول عمر خاصی دارد و به موقع باید تعویض شود.

در جک j5 از تسمه تایم استفاده شده و خبری از زنجیر نیست. پس باید همیشه نگران سلامت این قطعه لاستیکی باشید تا پاره شدنش به دلیل فرسودگی، باعث خسارت به موتور خودرو نشود.

زمان تعویض تسمه تایم جک J5 اتوماتیک و دنده‌ای

زمان تعویض تسمه تایم جک j5 بستگی به عملکرد و کارکرد خودرو دارد. این‌طور نیست که بگوییم این قطعه در تمامی خودروها باید در یک زمان یا یک کیلومتر مشخص تعویض گردد. اما زمانی که کارکرد خودرو به ۶۰ هزار کیلومتر رسید بهتر است که تسمه تایم تعویض شود. البته فقط کیلومتر شاخص خوبی برای تعویض تسمه تایم نیست، زیرا ممکن است خودرویی چندین سال کار نکرده باشد، که در این صورت تاریخ استفاده از تسمه گذشته و باید تعویض گردد. معمولاً از زمان تولید تسمه ۳ تا ۵ سال می‌توان از آن استفاده کرد. در دفترچه راهنمای ارائه شده در رابطه با خودروی جک J5 نوشته شده هر ۵۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض تسمه تایم نمایید.

پیشنهاد می‌شود در هر باری که برای تعویض روغن موتور به تعمیرگاه مراجعه می‌نمایید، از تعمیرکار بخواهید اقدام به چک نمودن این قطعه نماید تا خیال شما از این بابت راحت شده و در صورت فرسودگی اقدام به تعویض تسمه تایم نمایید. علائمی وجود دارد که می‌تواند زنگ خطر پارگی تسمه تایم را برای شما به صدا درآورد. تعدادی از این علائم عبارتند از:

  • افزایش دود خروجی از اگزوز: این افزایش دود نشان می‌دهد که عمل احتراق در موتور به درستی انجام نمی‌شود و یکی از علت‌های این احتراق بد هم می‌تواند عملکرد بد تسمه تایم باشد.
  • استارت نخوردن خودرو: وقتی شما استارت می‌زنید در حقیقت میل‌لنگ را به گردش درآورده و بعد هم یک سیکل احتراق موتور اتومبیل اتفاق می‌افتد تا اتومبیل روشن شود. وقتی تسمه تایم خوب کار نکند، شما با استارت زدن، میل‌لنگ را حرکت می‌دهید، اما این حرکت به میل سوپاپ به خوبی منتقل نمی‌شود و اتومبیل روشن نمی‌شود.
  • بد کار کردن موتور در هنگام حرکت: قدرت موتور کاهش می‌یابد و دچار لغزش می‌شود که در حقیقت نشان دهنده آن است که موتور بد عمل می‌کند.

زمان تعویض تسمه تایم جک J5 دنده‌ای نیز تفاوتی با مدل اتوماتیک آن نمی‌کند و بهتر است موارد گفته شده در رابطه با مدل دنده‌ای نیز رعایت شود.

بهترین مارک تسمه تایم جک J5

تسمه تایم با برندهای کنتیننتال اصلی آلمان، دایکو ایتالیا، گتس یا پاور گریپ، رایکالتون آلمان، دانگیل کره جنوبی، بوش آلمان، اپتی بلت آلمان و میتسوبیشی سنگاپور، از بهترین‌های بازار هستند البته اگر اصل باشند.

کیت تسمه تایم کامل جک J5 پاورگریپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی