هر آنچه در رابطه با روغن گیربکس هایما S7 باید بدانید

روغن گیربکس هایما s7

آیا می‌دانستید تاکنون بیشترین دلیل خسارات‌هایی که به گیربکس خودروی هایما S7 وارد شده، به خاطر تاخیر در تعویض روغن آن می‌باشد؟

هایما اس۷ (Haima S7) یک خودرو اس‌یووی است که در سال ۲۰۱۰ توسط هایما اتومبیل، زیر مجموعه گروه فاو (FAW) تولید شده است. هایما S7 یکی از پرفروش‌ترین محصولات این کمپانی در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بوده است. به دلیل محبوبیت این خودرو در ایران، بر آن شدیم تا به بررسی زمان تعویض روغن گیربکس هایما S7 بپردازیم تا رانندگان این خودرو، با عدم توجه به زمان صحیح تعویض روغن، با مشکلات بزرگ‌تری در آینده مواجه نشوند. اگر شما نیز به دنبال پاسخی برای سوالات زیر هستید، در این مقاله با تن پارت همراه باشید تا به بررسی بیشتر آن‌ها بپردازیم.

  1. روغن موتور گیربکس هایما S7 اتوماتیک و دستی را از چه روغنی و با چه مشخصاتی بریزیم؟
  2. حجم روغن موتور گیربکس هایما S7 اتوماتیک و دستی چقدر است؟
  3. قیمت خرید روغن گیربکس هایما S7 چقدر است؟
  4. قیمت فیلتر روغن گیربکس هایما S7 چقدر است؟
  5. زمان تعویض روغن گیربکس هایما S7 چه وقتی است؟

 

انواع گیربکس هایما S7 و هایما s7 توربو فیس لیفت

هایما اس ۷ با پیشرانه ۴ سیلندر و با حجم ۱۸۰۰ سی سی عرضه شده است. این خودرو با ۲ گیربکس ۵ سرعته دستی و ۵ سرعته اتوماتیک وارد بازار شده است. اما در مدل جدیدتر، یعنی هایما s7 توربو فیس لیفت، گیربکس ۵ سرعته به ۶ سرعته توسعه یافته است و قابلیت تیپ ترونیک (قرار گرفتن در حالت دستی) نیز در آن قرار گرفته است. قدرت تولیدشده توسط این موتور، از طریق جعبه‌دنده تیپ ترونیک ۶ سرعته به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. این گیربکس ساخت شرکت پاورتک کره، در بسیاری از محصولات چینی یافت می‌شود و عملکرد نسبتاً قابل‌قبولی دارد. گیربکس این خودرو بی‌صدا بوده و هیچ‌گاه متوجه تعویض دنده‌ها نمی‌شوید.

 

زمان تعویض روغن گیربکس هایما S7

فرقی نمی‌کند که گیربکس‌تان دستی است یا اتوماتیک. در هر حال، نیاز به تعویض روغن گیربکس وجود دارد. روغن گیربکس بعد از آن که مدت زمان طولانی لابه‌لای چرخ‌دنده‌ها حرکت کرد و تنش‌های دمایی مختلف را تجربه کرد، به دلایلی همچون جمع شدن براده‌های ریزودرشت درون آن، آلودگی‌های محیطی مختلف، تغییر خواص فیزیکی به علت قرار گرفتن در معرض تنش‌های حرارتی و سایر عوامل از این دست، به‌مرور خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهد. بنابراین باید در بازه‌های زمانی مناسب تعویض شود تا جعبه‌دنده بتواند به فعالیت خود بدون مواجهه با مشکل یا آسیب جدی ادامه دهد. حتی اگر گران‌ترین و باکیفیت‌ترین روغن را هم برای خودروی خود بخرید، باز هم روزی می‌رسد که باید آن را تعویض کنید. روغن گیربکس یا هر روغن دیگری در خودرو که به‌موقع تعویض نشود، خاصیت خود را از دست می‌دهد و تبدیل به مایعی مانند آب می‌شود که از عهده روغن‌کاری و روان‌سازی برنمی‌آید. حتی ممکن است این روغن بعد از مدتی کماکان کیفیت، حالت طبیعی و رنگش را حفظ کند، اما واقعیت این است که دچار آلودگی شده است و باید آن را در سر وقت تعویض کرد.

پس روغن گیربکس هایما اس ۷ خود را سر وقت تعویض نمایید. روغن گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین ارکان گیربکس بوده و تعویض به موقع آن از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. اما نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه نمایید، زمان تعویض روغن گیربکس هایما S7 است که در هر ۶۰ هزار کیلومتر باید اقدام به تعویض آن نمود. گیربکس این خودرو دارای پیچ مخصوص تخلیه روغن گیربکس می‌باشد. همچنین در هر بار تعویض روغن دنده اتوماتیک، فیلتر روغن گیربکس نیز باید تعویض گردد. البته بعضی از کارشناسان نیز معتقدند که برای خودروهای چینی بهتر است بین ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن گیربکس نمود. در مورد تعویض روغن گیربکس، گذشت زمان در کنار پیمایش خودرو مهم است. بنابراین حتی اگر از خودرو برای مدت طولانی استفاده نکرده‌اید، بهتر است قبل از تصمیم در رابطه با تعویض یا عدم تعویض روغن گیربکس، آن را به اولین تعمیرگاه نشان دهید تا روغن آن با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

 

نکات مهم تعویض روغن گیربکس هایما s7

نکات زیر را برای نگهداری مناسب از گیربکس Haima S7 به دقت مطالعه نمایید:

  • حتما به چراغ های هشدار هایما S7 دقت نمایید و کد خطاها را دنبال کنید. معمولاً علامت زیر در پشت آمپر خودرو نشانگر خطای گیربکس است.

علامت خطای گیربکس

  • گیج روغن گیربکس هایما s7 را مورد بررسی قرار داده و از اندازه و رنگ آن اطمینان حاصل نمایید.

رنگ روغن گیربکس

  • شستشوی گیربکس هایما اس ۷ به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، در صورت نیاز به انجام این کار حتماً توسط متخصص این کار انجام شود.

 

 

نحوه اضافه کردن روغن گیربکس هایما S7

برای اضافه کردن روغن گیربکس هایما اس ۷، ابتدا باید جلوی خودرو را به کمک جک بلند کنید. به زیر خودرو رفته تا به محفظه گیربکس دسترسی داشته باشید. روی گیربکس دو پیچ وجود دارد که یکی مربوط به تخلیه روغن است که در پایین محفظه قرار دارد و پیچ دوم مربوط به اضافه کردن روغن است که در بالای محفظه قرار دارد. پیچ بالایی را باز کرده و روغن گیربکس را به اندازه لازم اضافه کنید.

 

سطح کیفی روغن گیربکس هایما اس ۷

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای انتخاب روغن گیربکس مناسب هایما اس ۷، مراجعه به دفترچه راهنمای این خودرو و توجه به استانداردهای تعیین شده توسط کمپانی سازنده است. در این دفترچه باتوجه به استانداردهای تعریف شده از سوی کمپانی تولیدکننده، می‌توانید روغن گیربکس مناسبی انتخاب کنید. زمان تعویض روغن گیربکس هایما s7 را هم حتما در نظر داشته باشید. بهتر است همیشه از یک نوع روغن برای گیربکس هایما استفاده کنید.

مشخصات کیفیت روغن گیربکس مناسب هایما S7 تنفس طبیعی و توربو عبارتند از:

  • برابر ATF SP-lll برندهای کیا، هیوندا، میتسوبیشی و MOBIS
  • می‌توانید از تمامی روغن گیربکس‌های دارای تاییدیه و پارت نامبر Hyundai 04500-00100 و ATF SP3 استفاده نمایید.
  • رنگ روغن دنده اتوماتیک هایما S7، قرمز است.
  • توجه کنید که بین روغن گیربکس ATF SP-lll و ATF lll تفاوت وجود دارد و حتماً مدل SP را تهیه نمایید.
  • فیلتر روغن گیبرکس هایما S7 معمولی با خودروهای برلیانس، اکسنت، هیوندا و کیا یکی است.

 

حجم روغن گیربکس هایما s7

حال که با استانداردهای روغن گیربکس هایما اس ۷ آشنا شدیم، نوبت به این سوال می‌رسد که چقدر روغن گیربکس برای هایما S7 نیاز است؟ ظرفیت روغن هایما دنده اتوماتیک برابر ۷.۵ لیتر است. با این حال بهتر است برای اطمینان بیشتر میزان ۸ لیتر تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی