زمان تعویض روغن گیربکس جک S5

زمان تعویض روغن گیربکس جک S5

آیا می‌دانستید تاکنون بیشترین دلیل خسارات‌هایی که به گیربکس جک S5 وارد شده، به خاطر تاخیر در تعویض روغن آن می‌باشد؟

  1. راننده جک S5: سلام اوستا، چند وقتی میشه که با گیربکس ماشینم به مشکل بر خوردم. وقتی ماشین رو می‌زارم روی حالت درایو، یهو پرش می‌کنه. خیلی هم دنده سفت شده و دیگه مثل سابق نیست.
  2. اوستا مکانیک: چند وقته اینجوری شده؟ روغن گیربکس کی عوض کردی؟
  3. راننده: یک سالی میشه اینجوریه، تنبلی می‌کردم ماشین رو بیارم. آره روغن موتور رو همین دو ماه نمیشه که عوض کردم!
  4. اوستا (بعد از بررسی خودرو): ماشین شما تا الان ۱۰۰ هزارتا کار کرده و روغن گیربکس هم نه تنها کم شده بلکه سیاه هم شده. گیربکس ماشین باید کلاً بیاد پایین و تعمیر بشه!!!

بله، این یک مکالمه واقعی است که بین راننده خودروی جک S5 و تعمیرکار خودرو شکل گرفته است. راننده حتی تفاوت روغن موتور و روغن گیربکس را هم نمی‌دانسته و فکر می‌کرده با تعویض روغن موتور، تمام اجزای خودرو روغن کاری خواهد شد. نتیجه این شد که گیربکس جک S5 پایین آمد و بیش از ۸ میلیون خسارت بر روی دست راننده گذاشت.

خودروهای جک سری S که در ایران توسط شرکت کرمان موتور تولید می‌شود در دو گروه S3 و S5 در مدل‌های مختلف دنده اتوماتیک و دستی به بازار معرفی شده است. خودروی جک S5 که از سال ۱۳۹۴ به بازار عرضه شد، در بین مصرف کنندگان طرفدار بیشتری دارد و با اقبال زیادی مواجه شده است. به دلیل اینکه این خودرو طرفداران زیادی در ایران دارد، بر آن شدیم تا به بررسی زمان تعویض روغن گیربکس جک S5 بپردازیم تا رانندگان این خودرو، با عدم توجه به زمان صحیح تعویض روغن، با مشکلات بزرگ‌تری در آینده مواجه نشوند. اگر شما نیز به دنبال پاسخی برای سوالات زیر هستید، در این مقاله با تن پارت همراه باشید تا به بررسی بیشتر آن‌ها بپردازیم.

  1. روغن گیربکس جک S5 اتوماتیک و دستی را از چه روغنی و با چه مشخصاتی بریزیم؟
  2. حجم روغن گیربکس جک S5 اتوماتیک و دستی چقدر است؟
  3. قیمت خرید روغن گیربکس جک S5 چقدر است؟
  4. قیمت فیلتر روغن گیربکس جک S5 چقدر است؟
  5. زمان تعویض روغن گیربکس جک S5 چه وقتی است؟

 


مقالات مرتبط


 

انواع گیربکس جک S5

جک اس ۵ یا همان Jac Refine S5 با موتور ۲۰۰۰ سی سی ( موتور ۲٫۰ لیتری توربوشارژ) عرضه شده است. این خودرو در دو مدل با گیربکس دستی ۵MT و ۶MT و مدل با گیربکس اتوماتیک دابل کلاچ (DCT) طراحی شده است. مصرف سوخت مدل ۵MT نسبت به مدل ۶MT حدود ۰٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بیشتر است. این گیربکس که عمر مفید آن برابر با ۳۰۰ هزار کیلومتر یا ۱۵ سال است، ساخت شرکت جک با همکاری شرکت هافر آلمان می‌باشد.

مشخصات JAC S5 دنده دستی و اتومات، کاملاً یکسان است و تنها تفاوت آن‌ها در استفاده از گیربکس اتوماتیک دابل کلاچ در مدل جک اس اتومات می‌باشد. سیستم گیربکس جک S5 اتوماتیک دو کلاچه (Dual Clutch) بوده و باید از روغن دنده‌هایی که دارای سطح کیفی و مشخص مصرف در گیربکس‌های دو کلاچه را دارند، استفاده نمود.

خطاهای گیربکس اتوماتیک جک S5 را جدی بگیرید و برای تعمیر گیربکس جک S5 در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه نمایید. هنگامی که گیربکس پیغام خطا می‌دهد و چراغ گیربکس یا چراغ چک روشن می‌شود، حتماً ایرادی در این مجموعه به وجود آمده است و رانندگی با گیربکس معیوب، باعث می‌شود قطعه‌ی خراب به دیگر قطعات نیز آسیب برساند و هزینه تعمیر گیربکس جک S5 شما را چندین برابر کند. همچنین مجموعه گیربکس اتوماتیک جک اس ۵، سنسورها و مدارهای الکترونیکی بسیار حساسی دارد و موتورشویی برای آن‌ها به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

سطح کیفی روغن گیربکس جک S5

مشخصات روغن جعبه دنده (Transmission Fluid) مناسب جک S5 دنده‌ای و اتومات عبارتند از:

  • دنده دستی :۲.۱ تا ۳ لیتر روغن SAE 75W/90 GL- 4
  • دنده اتوماتیک : ۶ تا ۶.۵ لیتر روغن گیربکس DCT با درجه Pentosin FFL-2

روغن دنده توصیه شده در دفترچه فنی جک S5 اتوماتیک با مشخصه FFL-2 است که نوعی روغن دنده اتوماتیک مخصوص خودروهای دوکلاچه است.

 

زمان تعویض روغن گیربکس جک S5

روغن گیربکس جک S5 خود را سر وقت تعویض نمایید. روغن گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین ارکان گیربکس بوده و تعویض به موقع آن از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. اما نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه نمایید، زمان تعویض روغن گیربکس جک S5 است که در هر ۶۰ هزار کیلومتر باید اقدام به تعویض آن نمود. گیربکس این خودرو دارای پیچ مخصوص تخلیه روغن گیربکس می‌باشد. همچنین در هر بار تعویض روغن دنده اتوماتیک، فیلتر روغن گیربکس نیز باید تعویض گردد. البته بعضی از کارشناسان نیز معتقدند که برای خودروهای چینی بهتر است بین ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن گیربکس نمود.

در مورد تعویض روغن گیربکس، گذشت زمان در کنار پیمایش خودرو مهم است. بنابراین حتی اگر از خودرو برای مدت طولانی استفاده نکرده‌اید، بهتر است قبل از تصمیم در رابطه با تعویض یا عدم تعویض روغن گیربکس، آن را به اولین تعمیرگاه نشان دهید تا روغن آن با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

نحوه اضافه کردن روغن گیربکس جک S5

برای اضافه کردن روغن گیربکس جک اس ۵، ابتدا باید جلوی خودرو را به کمک جک بلند کنید. به زیر خودرو رفته تا به محفظه گیربکس دسترسی داشته باشید. روی گیربکس دو پیچ وجود دارد که یکی مربوط به تخلیه روغن است که در پایین محفظه قرار دارد و پیچ دوم مربوط به اضافه کردن روغن است که در بالای محفظه قرار دارد. پیچ بالایی را باز کرده و روغن گیربکس را به اندازه لازم اضافه کنید.

اگر برای تعمیر گیربکس جک S5 خود نیاز به تعمیرگاه حرفه‌ای و تخصصی دارید، می‌توانید از مقاله “لیست تعمیرگاه های جک در تهران”، بهترین تعمیرگاه جک در تهران را بیابید. ما در این مقاله بهترین‌ها را با توجه به بازخورد شما لیست کرده‌ایم.

 

حجم روغن گیربکس جک s5

حجم روغن گیربکس جک S5 برابر با ۷.۲ لیتر است.

 

پرسش و پاسخ

زمان تعویض روغن گیربکس جک S5 چه وقتی است؟

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس جک S5 هر ۶۰ هزار کیلومتر است ولی بهتر است زودتر اقدام به تعویض آن نمایید.

چه روغن گیربکسی برای جک S5 استفاده نماییم؟

روغن گیربکس توصیه شده در دفترچه فنی جک S5 با مشخصه FFL-2 است. همچنین برای جک S5 گیربکس معمولی بهتر است از روغن SAE 75W/90 GL- 4  استفاده نمایید.

 

6 دیدگاه

  1. سلام ممنون از مطلب بسیار خوبتون. من یک جک اس 5 دارم و تازه فهمیدم که باید روغن گیربکس ماشین رو هم چک کنم.
  2. هزینه تعویض روغن گیربکس جک اس 5 رو به نظرم خیلی بالا میگیره نمایندگی های کرمان موتور. حتماً بدین بیرون خیلی به صرفه تر در میاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی