صفر تا ۱۰۰ آشنایی با شمع خودرو و کاربرد آن به زبان ساده

شمع خودرو چیست

اکثر رانندگان خودروها حتی اگر خیلی هم از مسائل فنی سر در نیاورند، حداقل در مورد شمع‌های ماشین شنیده‌اند، اما احتمالاً بسیاری از جزئیات ظریف شمع‌ها و تعمیر و نگهداری مانند تعداد دفعات تعویض شمع‌ها، علائم فرسوده شدن شمع‌ها، و اینکه چرا گاهی اوقات ممکن است سریع‌تر خراب شوند را نمی‌دانند. از آنجایی که سلامت این قطعه‌ی خودرو مستقیماً با عملکرد موتور مرتبط است، شمع‌های خراب اغلب می‌توانند منجر به مشکلات مهم‌تری از جمله استارت طولانی‌مدت در فصول سرد و آتش‌سوزی ناقص در هنگام شتاب‌گیری شوند. برای آشنایی بیشتر با این قطعۀ مهم در ادامه با تن پارت همراه باشید تا به بررسی بیشتر آن بپردازیم.

شمع خودرو چیست؟

هر خودرو از صدها قطعه ریز و درشت مکانیکی و الکترونیکی ساخته شده که هر کدام در جای خود مهم و کاربردی هستند و در صورت نبودن یکی از آن‌ها کارکرد خودرو با مشکل مواجه می‌شود. شمع (به انگلیسی Spark Plugs) یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قطعات خودرو است که تاثیر بسزایی در عملکرد ماشین دارد. اما چرا این قطعه مهم است؟ خودروهای احتراق داخلی برای سوزاندن سوخت درون سیلندرهای موتور خود نیاز به محرکی اولیه دارند. این محرک اولیه جرقه‌ای است که شمع تولید می‌کند. در واقع این قطعه‌ کوچک از اصلی‌ترین بخش‌های موتور است و موجب روشن شدن و شروع به کار آن می‌شود. پس در واقع شمع خودرو وظیفه جرقه زنی در داخل سیلندر و مشتعل کردن ترکیب سوخت و هوای فشرده شده در داخل سیلندر را برعهده دارد. شمع انرژی خود را برای جرقه زدن از باتری خودرو تامین می‌کند.

برای ایجاد احتراق مورد نیاز درون موتور سه عامل اصلی وجود دارند که یکدیگر را تکمیل می‌کنند؛ سوخت، اکسیژن و حرارت. شمع مسئول بخش حرارت است که با عمل جرقه‌زنی تامین می‌شود. این جرقه مانند فندکی که شعله‌ گاز را روشن می‌کند آتش اولیه‌ درون سیلندر را فراهم می‌نماید. هرچه این جرقه قوی‌تر باشد احتراق مورد نیاز موتور بهتر و قوی‌تر انجام می‌شود.


شمع انرژی الکتریکی باتری خودرو را به محفظه‌ احتراق رسانده و با مشتعل کردن مخلوط سوخت و گاز، انرژی گرمایی مورد نیاز خودرو را تولید می‌کند.


شمع خودرو از قطعاتی مانند الکترود، عایق چینی، واشرها و غیره تشکیل شده که در بالای محفظه احتراق و سیلندر خودرو قرار گرفته و از یک طرف جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در محفظه احتراق، باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین و در نتیجه ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو می‌گردد. در واقع شمع ماشین وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارد. با پاشش سوخت توسط انژکتور به درون سیلندر و سپس فشرده شدن آن توسط سوپاپ، شمع، جرقه ایجاد نموده و باعث انفجار در محفظه احتراق می‌گردد. اگر شمع خودرو نتواند در زمان درست جرقه بزند و یا به‌طور کلی جرقه نزند، سیلندرها به حرکت در نخواهند آمد و خودرو حرکت نمی‌کند. از این رو وظیفه همان‌طور که مشاهده می‌نمایید، نقش این قطعه در موتور خودرو بسیار مهم بوده و باید نسبت به نگهداری آن اقدامات لازمه را انجام دهیم.

عکس شمع خودرو

شمع باید متناسب با موتور و نیاز خودرو انتخاب شود در غیر این صورت به دلیل جرقه‌زنی بیش از حد دچار فرسایش شده و کارایی خود را به زودی از دست می‌دهد. همچنین خوب کار نکردن شمع موجب احتراق ناقص درون موتور و استهلاک دیگر قطعات خودرو می‌شود.

اتین لنوار (Étienne Lenoir) کسی بود که در سال ۱۸۶۰ از یک شمع برقی در اولین موتور احتراق داخلی گازی خود استفاده کرد. اما هیچ گزارش، سوابق، ثبت اختراع یا شواهد ملموس دیگری وجود ندارد که نشان دهد او چنین دستگاهی را اختراع کرده باشد. حق اختراع شمع خودرو توسط نیکولا تسلا، فردریک ریچارد سیمز و رابرت بوش به ثبت رسیده است. با این وجود تنها اختراعی که برای اولین بار به صورت تجاری و به صورت یک شمع با ولتاژ بالا در یک سیستم احتراق داخلی مورد استفاده قرار گرفت شمعی بود که توسط مهندس شرکت رابرت بوش ساخته شد و تحولی در موتورهای احتراق داخلی ایجاد کرد.

نحوه کار شمع خودرو

همان‌طور که در بالا گفته شد شمع از اجزای مختلفی تشکیل شده است. پس از اینکه کوئل خودرو جریان با ولتاژ پایین را از باتری خودرو دریافت کرد ولتاژ آن را افزایش می‌دهد و سپس این جریان ولتاژ بالا به شمع منتقل می‌شود. پس از این اتفاق جریان بین دو الکترود مرکزی و جانبی موجود در شمع که یکی مثبت و دیگری منفی است افزایش یافته و ساختار گازهای موجود در محفظه را تغییر می‌دهد. با افزایش ولتاژ گازهای موجود یونیزه می‌شوند و رسانای جریان الکتریکی شده و در محفظه ایجاد احتراق می‌کنند. شمع خودرو به طور عادی به ولتاژی حدود ۱۲ هزار تا ۲۵ هزار ولت یا بیشتر احتیاج دارند تا بتوانند عمل احتراق را به خوبی انجام دهند.

شمع خودرو وسیله‌ای است که از یک طرف جریان الکتریسیته با ولتاژ بالا از طریق کوئل به آن اعمال شده و از سمت دیگر عمل انتقال الکتریسیته و جرقه زنی در داخل سیلندر را انجام می‌دهد تا با مشتعل کردن ترکیب سوخت و هوای موجود در داخل سیلندر موجب کارکرد موتور خودرو شود. این قطعه در حالت کلی از دو الکترود منفی و مثبت تشکیل شده است که یک سمت شمع با رزوه فلزی به داخل سیلندر خودرو بسته شده و سمت دیگر آن با پوشش چینی عایق ورودی جریان الکتریسیته ولتاژ بالا از کوئل می‌باشد که وایر بر روی آن نصب می‌شود. از این عایق چینی شمع باید محافظت شود در صورتی که ضربه یا فشاری به شمع وارد شود که موجب صدمه خوردن این عایق چینی شود،موجب ایجاد مشکل در کارایی شمع و خراب شدن آن می‌شود.

قیمت شمع جک S5

شمع جک S5

شمع جک J5

شمع گریت وال ولکس C30

مقاومت داخلی شمع خودرو چقدر است؟

مقاومت الکتریکی مغزی شمع‌ها حدود ۵ کیلو اهم است که با یک مولتی‌متر می‌توانید الکترودها را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که شمع خودرو سالم است. اما این میزان با توجه به نوع شمع می‌تواند اندکی بالاتر یا پایین‌تر باشد.

انواع شمع خودرو

شمع‌ها جزء کلیدی موتور شما هستند و در سه نوع اصلی وجود دارند: مس، پلاتین و ایریدیوم. شمع‌های خودرو دارای انواع گوناگونی می‌باشند که هر کدام برای نوعی از موتور خودرو ساخته شده‌اند. از آن جمله می‌توان شمع سرد، گرم، نیکلی، پلاتینیومی، ایریدیومی، چند الکترودی و… را نام برد که در ادامه هر کدام توضیح داده خواهند شد.

مهمترین جزئیات در شمع، مطابقت با طراحی موتور شما است. مس دارای رسانایی بالا و قیمت پایین است، اما همچنین طول عمر کمتری دارد. پلاتین و ایریدیوم قیمت بیشتری دارند، اما برای دوام بیشتر طراحی شده‌اند، اما به یاد داشته باشید، بهترین تناسب همیشه همان چیزی است که برای موتور شما طراحی شده است.

شمع چند الکترودی

این نوع شمع خودرو از چند الکترود منفی برخوردار است که باعث طول عمر بسیار بالاتر آن می‌گردد. به علت اینکه هر بار جرقه زنی باعث خوردگی قطب منفی می‌شود، هر الکترود پس از خورده شدن، جای خود را با الکترود نزدیک‌تر به قطب مثبت عوض می‌نمایند.

شمع چند الکترودی

شمع سرد و گرم

شمع‌های سرد به دلیل کوتاه بودن قسمت پایه، حرارت خود را با سرعت بیشتری از دست می‌دهند. کاهش دمای سریع شمع موتور به بالا رفتن کیفیت عمل احتراق نیز کمک می‌کند. شمع‌های پایه بلندی که دمای آن‌ها دیرتر کاهش می‌یابد به دلیل مجاورت با گرمای پیستون زودتر از حد مجاز جرقه ایجاد می‌کنند. احتراق زودرس موجب لرزش موتور و آسیب دیدن قطعات آن می‌شود. بنابراین، از شمع‌های سرد در موتورهایی که دمای بالایی دارند استفاده می‌شوند.

شمع‌های گرم حرارت حاصل از احتراق سوخت و هوا را بیشتر در خود نگه می‌دارند. این ویژگی نیز مزایای خاص خود را دارد که از جملۀ آن‌ها می‌توان به سوختن و از بین رفتن روغن و کربن رسوب کرده بر روی شمع اشاره کرد. در واقع باقی ماندن رسوبات احتراق قبلی بر روی شمع موجب کاهش کیفیت جرقه زنی و پایین آمدن راندمان موتور می‌شود. از شمع‌های گرم در پیشرانه‌هایی که دمای تولیدی کمتری دارند استفاده می‌شود.

شمع نیکلی

شمع موتور نیکلی مقاومت گرمایی کمتری نسبت به انواع دیگر دارد و در نتیجه طول عمر آن نیز کوتاه‌تر است. در شمع‌های نیکلی الکترود مثبت به شکل تخت است. شمع‌های نیکلی مصرف سوخت بالاتری دارند اما در عین حال از قیمت پایین‌تری هم برخوردارند. به‌طور معمول توصیه می‌شود که شمع‌های نیکلی هر ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شوند.

شمع نیکلی

شمع معمولی

شمع‌های معمولی و رایج در بازار از آلیاژ نیکل ساخته شده که تحمل حرارتی معادل ۴۰۰ درجه دارند و به همین دلیل نهایت عمر آن ها ۳۰ هزار کیلومتر است و بخاطر تخت بودن الکترود مثبت آن‌ها جرقه کاملاً منظم نیست و همین نکته باعث بالا رفتن مصرف سوخت و خام سوزی می‌شود.

شمع سوزنی

الکترود مثبت این شمع‌ها به شکل سوزن نوک تیز است و این خاصیت باعث می‌شود که جرقه حاصله از شمع بسیار دقیق، در راستای سیلندر و خیلی قوی‌تر از یک شمع معمولی باشد. زمانی که جرقه قوی‌تر باشد، شعله حاصل از انفجار بزرگ‌تر و در نتیجه بنزین داخل سیلندر به‌طور کامل سوخته و تمامی انرژی آن آزاد می‌شود.

این شمع‌ها به قدری قوی هستند که قابل قیاس با شمع‌های ساده و معمولی نیستند. این خاصیت شمع‌ها به سیلندر ماشین شما این امکان را می‌دهد تا بنزین در آن به صورت کامل سوخته شده و تمامی انرژی موجود در ترکیب بنزین به‌طور تمام و کمال آزاد شود. اغلب افراد از شمع‌های سوزنی به خاطر کارایی بالای آن استفاده می‌کنند. شمع سوزنی معمولاً از دو نوع آلیاژ ساخته می‌شود و هر کدام دارای خواص ویژه‌ای است. این دو نوع عبارتند از شمع پلاتینیوم و شمع ایریدیوم.

عدم خام سوزی سوخت تاثیر بسزایی در مقرون به‌صرفه بودن شمع‌های سوزنی از لحاظ اقتصادی می‌گذارد. کاهش مراجعه به تعمیرگاه، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سلامت و طول عمر بیشتر قطعات موتور نتیجه استفاده از این نوع شمع‌ها برای خودروی شما می‌باشد.

شمع پلاتینیوم

شمع‌های پلاتینیوم (Platinum spark plugs) در اواخر دهه ۸۰ محبوب شدند، زمانی که سیستم‌های احتراق از سیستم‌های مبتنی بر توزیع‌کننده به سیستم‌های کویل پک یا DIS مهاجرت کردند، که نیاز به دوشاخه‌ای داشت که بتواند در برابر سیستم‌های پر انرژی و سخت‌تر مقاومت کند. مواد سخت‌تر و پلاتین دوام بیشتری داشتند، زیرا تولیدکنندگان تلاش کردند تا شمع‌های جرقه‌زن و ضدیخ را تولید کنند که تا ۸۰ تا ۱۰۰ هزار مایل دوام آورد. شاخه‌های پلاتین از یک دیسک پلاتین استفاده می‌کنند که به انتهای الکترود مرکزی جوش داده شده است، که باعث می‌شود دوشاخه بیشتر از دوشاخه مسی دوام بیاورد و لبه خود را بهتر حفظ کند، که به معنای رسانایی بهتر است. شمع‌های پلاتینیوم معمولاً داغ‌تر می‌شوند و از رسوب جلوگیری می‌کنند. توجه به این نکته مهم است که سیستم‌های کویل DIS بهترین عملکرد را روی دوشاخه‌های پلاتینیوم دارند.

در این مدل از شمع‌های سوزنی آلیاژی که مورد استفاده قرار می‌گیرد در ترکیب خود دارای فلز پلاتین می‌باشد و در مقایسه با فلز ایریدیوم مقاومت حرارتی کمتری دارد که مقاومت حرارتی آن حدود ۲۵۰۰ درجه سلسیوس است. در این شمع، الکترودها از پلاتینیوم ساخته می‌شوند و در نتیجه مقاوت گرمایی بالاتری دارند. بنابراین شمع‌های پلاتینیومی از طول عمر بیشتری نسبت به شمع‌های نیکلی برخوردارند. البته مقاومت حرارتی بالا باعث می‌شود تا در سر شمع هیچ‌گونه افت پتانسیلی رخ ندهد و شدت جرقه مانند قبل یکسان باقی بماند. این شمع‌ها تقریباً حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر مفید دارند.

در شمع موتور پلاتینیومی الکترود مثبت به شکل سوزنی است که موجب افزایش کیفیت جرقه زنی می‌شود. اگرچه قیمت این نوع شمع بالاتر است اما تاثیر محسوسی در افزایش راندمان موتور، کاهش مصرف سوخت و بالا رفتن شتاب خودرو دارد.

شمع پلاتینیوم دوبل

در اوایل دهه ۱۹۹۰، سیستم‌های جرقه زنی DIS ایجاد شد که اساساً به این معنی است که یک بسته سیم پیچ، شلیک دو شمع در سیستم را کنترل می‌کند. در انجام این کار، هر دو شمع که به آن بسته سیم پیچ منفرد متصل می‌شوند، دقیقاً در یک زمان جرقه می‌زنند. برای پیچیده‌تر کردن این موضوع، یک شمع جرقه‌ای که به هر سیم‌پیچ متصل می‌شود دارای قطب مثبت است، در حالی که یکی از آن قطبیت معکوس است. این بدان معناست که جرقه روی یک شاخه از الکترود مرکزی به الکترود جانبی حرکت می‌کند. در شاخه دیگر، جرقه از الکترود جانبی به الکترود مرکزی حرکت می‌کند. این بدان معنی است که به جای اینکه الکترود مرکزی مانند سیستم‌های جرقه زنی سنتی پوشیده شود، اکنون، الکترود جانبی روی دوشاخه می‌پوشد که دارای قطبیت معکوس است! این امر نیاز به پلاگین دو پلاتینی (Double platinum spark plugs) را ایجاد کرد که دارای یک دیسک پلاتین روی الکترود مرکزی و الکترود جانبی باشد. این یک دوشاخه ایجاد کرد که در سیستم‌های DIS بسیار بادوام است و تا ۸۰-۱۰۰ هزار مایل دوام می‌آورد.

شمع ایریدیوم (Iridium)

سخت‌تر از پلاتین، شمع‌های ایریدیوم (Iridium spark plugs) در اواسط دهه ۲۰۰۰ به بازار آمدند، زیرا سیستم‌های کویل روی دوشاخه محبوب‌تر شدند. شاخه‌های ایریدیوم معمولاً دارای کوچک‌ترین مرکز قطر هستند که می‌تواند با کاهش ولتاژ مورد نیاز برای ایجاد جرقه کارایی را افزایش دهد. در شمع‌هایی که به وسیله این نوع آلیاژ ساخته می‌شوند از فلز ایریدیوم با مقاومت حرارتی نزدیک به ۴۰۰۰ درجه سلسیوس به کار برده می‌شود. البته نکته مفید دیگر در مورد این شمع‌ها این است که الکترود منفی آن، از نقطه‌ای پلاتینی می‌باشد و باعث می‌شود بالاترین درجه از جرقه در شمع ها ایجاد شود. این شمع‌ها با توجه به میزان سوخت مصرفی خود و ساختار خاص خود، حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر عمر مفید دارند ولی در اکثر مواقع با استفاده ازمکمل‌های اکتان می‌توان این میزان عمر مفید را افزایش داد.

شمع ایریدیوم دوبل

مانند شمع‌های پلاتین دوبل، شمع‌های دوبل ایریدیوم (Double iridium spark plugs) دارای دو دیسک از فلز کمیاب برای افزایش کارایی و دوام هستند. شمع‌های دوبل ایریدیوم برای ارائه قدرت شلیک لازم در هر شرایط رانندگی، به ویژه گرمای شدید یا سرعت‌های زیاد مداوم طراحی شده‌اند و می‌توانند تا ۴ برابر عمر معمولی خدمات را در مقایسه با شمع‌های مسی استاندارد ارائه دهند.

اجزای شمع خودرو

شمع خودرو قطعه‌ای کوچک با اهمیتی بالا و وظیفه‌ای بزرگ است. این قطعه‌ در عین کوچک بودن ساده و عاری از پیچیدگی‌های دیگر قطعات خودرو‌ است. البته با این وجود اجزای کوچک اما متعددی دارد. این اجزا عبارتند از:

  • عایق چینی: این لایه‌ خارجی که به رنگ سفید روی شمع دیده می‌شود از جذب آلودگی توسط عایق جلوگیری کرده و منافذ آن را کامل می‌پوشاند.
  • بدنه‌ شمع: بدنه‌ی شمع که از جنس فولاد است شمع را روی سیلندر محکم نگه می‌دارد.
  • ترمینال شمع: این بخش به وایر متصل می‌شود و ناقل قوی الکتریسیته است. ترمینال در برابر زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارد.
  • پایه‌ شمع: این بخش از شمع که رزوه نیز نامید می‌شود به سر سیلندر متصل شده و روی آن بسته می‌شود به طوری که با محفظه‌ احتراق هم سطح باشد.
  • الکترود مثبت: این بخش که الکترود مرکزی شمع نیز نامیده می‌شود در وسط چینی واقع شده و از آلیاژ‌های فولادی مانند فولاد-نیکل، فولاد-کروم یا فولاد-منگنز ساخته می‌شود.
  • الکترود منفی: این الکترود که الکترود کناری نیز نامیده می‌شود به بدنه‌ یا پایه‌ شمع وصل است. جنس آن آلیاژ نیکل-کروم است و به شکل زائده‌ای انتهای پایه و در اطراف الکترود مثبت دیده می‌شود.
  • گپ: فاصله بین دو الکترود مثبت و الکترود منفی را گپ یا شکاف جرقه می‌گویند که بسیار دقیق اندازه‌گیری و تنظیم می‌شود.

اجزای شمع خودرو

وایر شمع خودرو چیست؟

وایر شمع به‌طور مستقیم با شمع و موتور در ارتباط است و میزان انرژی و برق لازم را برای عملکرد بهینه آن‌ها تامین می‌کند. وایرها میزان ولتاژ مورد نیاز شمع‌ها را فراهم کرده و شمع‌ها نیز از آن‌ها برای روشن شدن خودرو و انتقال برق به موتور استفاده می‌کنند.

دلایل خرابی شمع خودرو

از آنجایی که شمع خودرو یک قطعه مصرفی محسوب می‌شود و هر قطعه مصرفی پس از مدت کارکرد مشخصی باید تعویض شود تا خودرو عملکرد بهتری داشته باشد، شمع نیز از عمر محدودی برخوردار است. هر بار که توسط شمع جرقه ایجاد می‌شود مقداری از الکترود آن از بین می‌رود و در نتیجه پس از مدت زمانی این الکترود به صورت کامل فرسوده می‌شود و توان جرقه زنی آن کاهش یافته و موجب سوختن بد بنزین در سیلندر شده و راندمان موتور خودرو را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین شکسته شدن عایق چینی شمع ماشین در اثر برخورد‌های فیزیکی موجب خرابی شمع خودرو می‌شود. در اثر کارکرد زیاد شمع و واکنش‌های شیمیایی رخ داده در داخل سیلندر خودرو ممکن است الکترود سر شمع خودرو دچار خوردگی شده و کوتاه شود و موجب از دست رفتن کارایی آن شود.

به‌طور کلی دلایل زیر می‌توانند باعث خرابی شمع خودرو شوند:

  • درجه حرارت زیاد
  • کثیف شدن قطعه‌ای از شمع به خاطر افزایش کربن
  • نشت کردن بیش از حد روغن

علت سوختن شمع خودرو چیست؟

این سوال برای خیلی‌ها پیش می‌آید که ایا شمع خودرو می سوزد؟ منظور از سوختن شمع، همان خراب شدن آن است. دمای زیاد یکی از دلایل خرابی شمع است. بیش از حد گرم شدن شمع‌ها یکی از دلایلی است که عمر شمع را کاهش می‌دهد. این اتفاق بیشتر در خودروهای توربو و خودروهای گاز سوز می‌افتد.

علائم خرابی شمع خودرو

شمع خودرو را باید یک قطعه مصرفی دانست که بر اثر استفاده در طول زمان مستهلک می‌شود و باید هر از چند گاهی آن‌ها را تعویض کرد. از اولین علائم خرابی شمع خودرو می‌توان به استارت نخوردن و کاهش شتاب خودرو اشاره کرد. در ضمن ایجاد تغییرات یا صدمات فیزیکی در شمع نیز از نشانه‌هایی است که زمان تعویض آن‌ها را مشخص می‌کند. شکسته شدن عایق چینی شمع یا تغییر اندازه سر شمع و تغییر رنگ عایق چینی آن نیز از دیگر علائم خرابی شمع است.

گاهی اوقات نیز رسوباتی در سر شمع جمع می‌شود و در عملکرد صحیح آن اختلال ایجاد می‌کند. از شایع‌ترین خرابی شمع‌ها نیز به دود زده و سیاه شدن شمع‌ها باید اشاره کرد که البته این نشان می‌دهد که در ترکیب نسبت هوا و بنزین خودرو مشکلاتی وجود دارد. گاهی اوقات نیز خاکستر سفید رنگ بر روی سر شمع قابل مشاهده است که بر اثر کیفیت سوخت ایجاد می‌شود ولی با این حال بر روی عملکرد این قطعه اثرگذار است.

روغن زدن شمع‌ها نیز نشانه بدی است چرا که به معنای ورود روغن به درون سیلندر، روغن سوزی موتور و تأثیر سوختن آن بر روی شمع است که باید هر چه سریع‌تر برای حل این مشکل به متخصص مراجعه کرد. به از بین رفتن الکترودهای شمع نیز دقت کنید تا در صورت تغییرات نامناسب در اولین فرصت آن را تعویض کنید. همچنین اگر موتور خودرو در حالت ثابت، سخت کار می‌کند ممکن است شمع‌های خودرو نیاز به سرویس داشته باشند. مصرف سوخت بیش از حد نیز ممکن است به دلیل عملکرد نامناسب شمع‌ها و در نتیجه افزایش مصرف سوخت باشد. خام سوزی موتور و قدرت پایین موتور در زمان شتاب گرفتن نیز به شما گوشزد می‌کند که به فکر شمع جدیدی برای خودروی خود باشد.

به‌طور کلی علائم زیر می‌توانند نشانه‌ای از خرابی شمع خودرو باشند:

  • استارت نخوردن و یا بد استارت خوردن خودرو
  • کاهش شتاب خودرو
  • سیاه شدن شمع‌ها
  • روغن زدن شمع‌ها
  • سخت کار کردن موتور در حالت ثابت
  • مصرف سوخت زیاد

علائم خرابی شمع خودرو

مزایای تعویض شمع

دلیل اصلی تعویض شمع این است که اطمینان حاصل شود که وسیله نقلیه شما راندمان بهینۀ خود را حفظ می‌کند. در اینجا برخی از مزایای تعویض شمع در ماشین آورده شده است:

  1. اگر شمع شما در حال سوختن ناقص باشد، می‌تواند بازده کلی سوخت را کاهش دهد. با شمع‌های جدید، مصرف سوخت بهتری خواهید داشت.
  2. تعویض هر چند وقت یکبار شمع‌ها به شما کمک می‌کند تا از اشتعال بهتری استفاده کنید. همچنین می‌تواند به موتور خودرو کمک کند تا عملکرد خود را تنظیم کند.
  3. تعویض به موقع شمع‌ها می‌تواند منجر به تولید مداوم احتراق بهینه شود. اکنون می‌توانید با تعویض شمع‌ها موتور خودروی خود را سالم نگه دارید.
  4. تعویض منظم شمع به وسیله نقلیه شما اجازه می‌دهد گازهای خطرناک کمتری منتشر کند. به‌طور خلاصه، شما قادر خواهید بود به یک محیط سبزتر کمک کنید.

شمع خودرو را چگونه تمیز کنیم؟

با دقت به دستورالعمل زیر دقت بفرمایید و برای تمیز کردن شمع خودروی خود، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. خودرو حتماً خاموش باشد و موتور خودرو باید سرد شده باشد. در این مرحله ایتدا سرباتری قطب منفی را جدا کنید.
  2. شمع‌ها را یکی یکی بازکنید تا ترتیب وایرها به هم نریزد. ابتدا کمی وایر را از جایش خارج کنید و سپس با اسپری هوای فشرده، خاک و اضافات اطراف را تمیز کنید.
  3. وایر شمع را به آرامی بیرون بکشید. سپس با آچار شمع مناسب خودروی خود، شمع را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت به آهستگی بچرخانید. تا حدی که شمع از محفظه خارج شود.
  4. بعد از بیرون آوردن شمع، با سمباده کاغذی دندانه ریز که تا کرده‌اید پلاتین شمع را با احتیاط سمباده بکشید تا تمام ذرات چسبیده به آن جدا و در نهایت سفید شود.
  5. سپس با برس سیمی سر شمع و قسمت‌های دور از دسترس را با دقت تمیز کنید.
  6. در این مرحله شمع را با اسپری شستشو دهندۀ شمع، شستشو دهید. می‌توانید شمع را با بنزین یا تینر نیز شستشو دهید.
  7. در این مرحله انتهای شمع را با انبر بگیرید و قسمت رزوه‌های شمع را حرارت دهید تا در اثر گرمای زیاد آخرین باقیمانده‌های چربی و روغن از شمع برداشته شود.
  8. فیلر شمع را با ابزار مخصوص تنظیم کنید و در مورد فیلر استاندارد حتماً با متخصص این امر مشورت کنید. در غیر این صورت اصلا به فیلر شمع دست نزنید.
  9. در پایان شمع را با احتیاط ببندید و وایر مربوط را جا بزنید.

شمع خودرو را چگونه تمیز کنیم

جمع‌بندی

شمع‌ها جزء جدایی‌ناپذیر موتور خودروی شما هستند. این قطعه در عین کوچک بودن، نقش تعیین کننده‌ای در راندمان عملیاتی خودروی شما دارد. هر کدام از شمع‌هایی که از آن‌ها برای موتور خودروی خود استفاده می‌کنید دارای یک طول عمر مفید هستند که زمان تعویض این شمع‌ها هم به این بازه زمانی بستگی دارد. همان‌طور که در طول این مقاله مطالعه نمودید، شمع خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و عدم کارکرد صحیح آن می‌تواند بر عملکرد کلی ماشین تاثیر بدی بگذارد. به همین دلیل باید همیشه به نگهداری از آن و تعویض به موقع این قطعه، اهمیت ویژه‌ای بدهید تا در آینده دچار خسارات و هزینه‌های بیشتری در تعمیر خودروی خود نشوید.

پرسش و پاسخ

شمع خودرو هر چند کیلومتر باید تعویض گردد؟

بر اساس یک قاعده کلی پیشنهاد می‌شود بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض شمع‌ها نمایید. اما مطمئناً نوع خودرو، جنس شمع و شرایط محیطی و رانندگی می‌توانند تا میزان زیادی بر میزان این کیلومتر تاثیر بگذارند.

گر شمع های خود را تعویض نکنید چه اتفاقی می افتد؟

شمع‌ها به مرور زمان مستهلک می‌شوند، بنابراین در صورت عدم تعویض، مشکلات مختلفی برای موتور پیش می‌آید. هنگامی که شمع‌ها جرقه کافی تولید نمی‌کنند، احتراق مخلوط هوا/سوخت ناقص می‌شود و منجر به از دست دادن قدرت موتور می‌شود و در بدترین حالت، موتور کار نمی‌کند.

2 دیدگاه

  1. وقت بخیر مقاومت مناسب شمع دو پلاتین چند اهم هست مقاومت دو پلاتین از تک پلاتین و عدد 5 اهم کمتره؟
    • مقاومت مناسب شمع دو پلاتین بین 2 تا 5 اهم است. مقاومت شمع دو پلاتین از شمع تک پلاتین کمتر است. این به این دلیل است که شمع دو پلاتین دارای دو الکترود است که فاصله بین آنها کمتر از شمع تک پلاتین است. مقاومت الکتریکی یک سیم با طول ثابت با افزایش قطر سیم کاهش می یابد. بنابراین، شمع دو پلاتین با الکترودهای کوتاهتر و نازک تر دارای مقاومت کمتری نسبت به شمع تک پلاتین با الکترودهای بلندتر و ضخیم تر است. در برخی موارد، مقاومت شمع دو پلاتین می تواند تا 10 اهم نیز باشد. این معمولاً در شمع های دو پلاتینی با الکترودهای بلندتر و ضخیم تر اتفاق می افتد. در کل، مقاومت مناسب شمع دو پلاتین بین 2 تا 5 اهم است. اگر مقاومت شمع دو پلاتین شما بیشتر از این مقدار باشد، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد موتور شود. در پاسخ به سوال شما، مقاومت دو پلاتین از تک پلاتین و عدد 5 اهم کمتر است. به طور کلی، مقاومت شمع دو پلاتین بین 2 تا 5 اهم است، در حالی که مقاومت شمع تک پلاتین بین 5 تا 10 اهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی