همه آن چیز که در رابطه با تسمه تایم جک S3 باید بدانید

جک S3 تسمه تایم دارد یا زنجیر

یکی از سوالات اساسی که برای مالکان خودروی جک اس ۳ پیش می‌آید این است که جک S3 تسمه تایم دارد یا زنجیر؟ اگر تسمه تایم دارد، هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض دارد؟ و اگر زنجیر تایم دارد، آیا باز باید نگرانی خاصی داشته باشند یا خیر؟ در این مقاله سعی می‌کنیم پاسخ به این سوالات مهم را بدهیم تا دیگر نگرانی در رابطه با این موضوع برای دارندگان خودروی محبوب جک S3 وجود نداشته باشد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با تسمه تایم کسب نمایید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “تسمه تایم چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟” را مطالعه نمایید.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم در چیست؟

اول از همه باید به این سوال مهم پاسخ دهیم که اصلاً این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند و مزیت‌ها و معایب هر کدام را بیان کنیم. به‌طور کلی این قطعه از تعدادی دندانه تشکیل شده که بر روی پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ قرار می‌گیرد و زمان‌بندی عملکرد میل‌سوپاپ‌ها را برعهده دارد. بدون وجود این قطعه عملاً موتور خودرو روشن نیز نمی‌شود. اهمیت سلامت این قطعه تا آن جاست که اگر فقط اندکی دندانه‌های آن جابه‌جا شوند، سوپاپ و پیستون با یکدیگر برخورد کرده و در عملکرد سیلندر و در نتیجه موتور، مشکل جدی ایجاد می‌کند. در این شرایط ممکن است آسیب‌های وارده چنان زیاد باشد که مجبور به تعویض قطعات موتور شوید.

تسمه تایم (به انگلیسی Timing Belt) و زنجیر تایم (به انگلیسی Timing Chain)، دو روش رایجی هستند که در خودروهای امروز استفاده می‌شوند و هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند. همان‌طور که گفته شد وظیفه اصلی این دو یکسان است و تفاوت آن‌ها در طول عمر، جنس و محل نصبشان است. در حقیقت تسمه تایم از جنس لاستیک است و زنجیر تایم از فلز ساخته شده است. تسمه تایم بیرون موتور نصب می‌شود اما زنجیر تایم داخل موتور قرار دارد و با توجه به جنس و تماس خود با اجزای دیگر موتور، به روغن‌کاری احتیاج دارد و برای این منظور از روغن پیشرانه استفاده می‌کند. زنجیر تایم در مقایسه با تسمه تایم عمر طولانی‌تری دارد، به طوری که عمر آن را برابر با عمر پیشرانه موتور می‌دانند. اما تسمه تایم با توجه به لاستیکی بودن طول عمر خاصی دارد و به موقع باید تعویض شود. توصیه می‌شود که تسمه تایم در هر ۱۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود. مهم‌ترین مزیت تسمه نسبت به زنجیر بی‌صدا بودن آن است. زنجیر تایم به دلیل آهنی بودن سروصدای بیشتری در برابر تسمه تایم ایجاد می‌کند و هزینه‌ بیشتری داشته و تعمیر آن هم سخت‌تر است‌.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم در چیست؟

یکی از دلایلی که افراد علاقه بیشتری به زنجیر تایم دارند این است که به دلیل آهنی بودن دیگر دغدغه تعویض آن را ندارند و عملاً این نگرانی که ممکن است خودرو در حال حرکت تسمه پاره کند دیگر وجود ندارد. همچنین افزایش قدرت موتور و گشتاوری موتور از دیگر مزایای مهم در استفاده از زنجیر است. به همین دلیل افراد عیب اندک صدای ایجاد شده توسط آن را به جان خریده و ترجیح می‌دهند خودرویی داشته باشند که به جای تسمه تایم از زنجیر استفاده کند.

 

جک S3 تسمه تایم دارد یا زنجیر؟

جک S3 یک کراس‌اوور جمع و جور دیفرانسیل جلو است که با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس‌طبیعی به حجم ۱۵۹۰ سی‌سی در بازار ایران عرضه شده است. در پاسخ به سوال اصلی موضوع این مقاله باید گفت که خوشبختانه این خودرو به مانند اکثر خودروهای ژاپنی و همچنین مثل فامیل کوچکترش یعنی جک J5 دنده‌ای از زنجیر تایم استفاده کرده است و این یعنی عدم نگرانی از پاره شدن و خرابی موتور و….

 

زمان تعویض تسمه تایم جک S3

باتوجه به اینکه این خودرو از زنجیر تایم استفاده کرده است، در پاسخ به سوال زمان تعویض تسمه تایم جک اس ۳ باید گفت که نیازی نیست دغدغه تعویض آن را داشته باشید زیرا عمر آن بسیار طولانی بوده و شاید هیچ‌گاه نیازی به تعویض آن نداشته باشید.

 

جمع‌بندی

با اینکه دیده شده که بعضی از راننده‌ها از صدای زنجیرتایم که به داخل کابین جک S3 وارد می‌شود، نگران می‌شوند، ولی باید گفت که این صدا فقط در سرعت‌های پایین ایجاد می‌شود و حتی وقتی از دنده دستی استفاده می‌کنید دیگر آن صدا در سرعت پایین نیز تولید نمی‌شود. با تمام این مسائل باید گفت که استفاده از زنجیر تایم در جک اس ۳ به عنوان یک مزیت رقابتی با سایر رقبا مطرح می‌شود که باعث شده این خودرو یک سر و گردن از سایر رقبای هم سطح خود بالاتر قرار گیرد.

9 دیدگاه

  1. من خیلی با زنجیر تایم جک s3 اوکی نیستم و فکر می کنم اگر تسمه تایم استفاده کرده بود خیلی بهتر بود.
  2. احتمال پارگی تسمه وتعویض آن سر موعد مقرر واصل بودن تسمه تازه درسرعت بالا در صورت پارگی تسمه واسیب به موتور ،دغدغه تعویض تسمه در هنگام سفر،فروش تسمه از تاریخ گذشته وفاسد از معایب استفاده از تسمه میباشد.
  3. استاد مکانیک با تجربه ای تسمه زنجیری ماشین چینی غیر از جک که حالت پختی داشت در بین راه پاره شد و ۷۰ میلیون برام گذاشت زمین که فروختم و جک اس۳ خریدم به سفارش مکانیک فعلا راضیم
  4. من حاضرم دویست میلیون بیشتر بدم ولی تسمه تایم زنجیری داشته باشم ونگران پاره شدن تسمه وسی میلیون هزینه بعدها پاره شدن ویک دو روز اسیر شدن را نداشته باشم سپاس
  5. زنجیر تایم بهتر از تسمه تایم است اما به شرط اینکه از جنس خوب استفاده شود اگر زنجیر تایم از جنس ضعیف و آلیاژهای ارزان استفاده شود در اینصورت بسیار پر هزینه و خطرناک خواهد بود و از آنجایی که این خودروها چینی هستند و به سفارش شرکتها ساخته و تولید میشوند ، امکان تقلب و استفاده از اجناس ضعیف به مراتب بیشتر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی