زمان تعویض و حجم روغن گیربکس جک J5

زمان تعویض روغن گیربکس جک J5

آیا می‌دانستید تاکنون بیشترین دلیل خسارات‌هایی که به گیربکس جک J5 وارد شده، به خاطر تاخیر در تعویض روغن آن می‌باشد؟

خودروی جک J5 یکی از اولین خودروهای چینی است که از سال ۱۳۹۲ وارد بازار ایران شد و به دلیل امکانات و قیمت مناسب، مورد استقبال قرار گرفت. این خودروی چینی با قیمت مناسب به یک انتخاب ایده‌آل برای افرادی تبدیل شد که به دنبال یک خودروی مناسب خارجی با گیربکس اتوماتیک بودند. به دلیل اینکه این خودرو طرفداران زیادی در ایران دارد، بر آن شدیم تا به بررسی زمان تعویض روغن گیربکس جک جی ۵ بپردازیم تا رانندگان این خودرو، با عدم توجه به زمان صحیح تعویض روغن، با مشکلات بزرگ‌تری در آینده مواجه نشوند. اگر شما نیز به دنبال پاسخی برای سوالات زیر هستید، در این مقاله با تن پارت همراه باشید تا به بررسی بیشتر آن‌ها بپردازیم.

  1. روغن موتور گیربکس جک J5 اتوماتیک و دستی را از چه روغنی و با چه مشخصاتی بریزیم؟
  2. حجم روغن موتور گیربکس جک J5 اتوماتیک و دستی چقدر است؟
  3. قیمت خرید روغن گیربکس جک J5 چقدر است؟
  4. قیمت فیلتر روغن گیربکس جک J5 چقدر است؟
  5. زمان تعویض روغن گیربکس جک J5 چه وقتی است؟

 

انواع گیربکس جک J5

خودرو جک J5 با سه پیشرانه ۱.۵ لیتری (۱۴۹۹ سی‌سی) با گیربکس دستی، ۱.۸ لیتری (۱۸۳۴ سی‌سی) با گیربکس دستی و اتوماتیک و ۲ لیتری (۱۹۹۷ سی‌سی) با گیربکس دستی در بازار وجود دارد که همگی دارای ۴ سیلندر با آرایش خطی، ۱۶ سوپاپ و استاندارد آلایندگی یورو ۴ هستند. کد گیربکس این خودرو با مدل‌های F4A4، F4A42 یا F4A52 شناخته می‌شود. گیربکس این خودرو دارای گیج است که می‌توانید با استفاده از آن، اقدام به بررسی سطح آن نمایید.

 

سطح کیفی روغن گیربکس جک J5

سوالی که برای اکثر ما پیش می‌آید اینست که باید از چه روغنی برای گیربکس جک جی ۵ استفاده نماییم؟ ما در این مقاله قصد نداریم برند خاصی را برای روغن گیربکس معرفی کنیم، بلکه فقط سطح کیفیت و کد فنی آن را معرفی خواهیم نمود. برای جک جی ۵ باید از روغن گیربکس با سطح کیفیت ATF SP3 استفاده نمود که آن را به شکل ATF SP-lll نیز می‌نویسند. رنگ این روغن قرمز و کد فنی مورد تایید نیز ۰۴۵۰۰/۰۰۱۰۰ کیا و هیوندا، می‌باشد.

روغن گیربکس جک جی 5

 

زمان تعویض و میزان روغن گیربکس جک J5

روغن گیربکس جک جی ۵ را سر وقت تعویض نمایید. روغن گیربکس اتوماتیک یکی از مهمترین ارکان گیربکس بوده و تعویض به موقع آن از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری می‌کند. اما نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه نمایید، زمان تعویض روغن گیربکس جک J5 است که در هر ۶۰ هزار کیلومتر باید اقدام به تعویض آن نمود. همچنین در هر بار تعویض روغن دنده اتوماتیک، فیلتر روغن گیربکس نیز باید تعویض گردد. البته بعضی از کارشناسان نیز معتقدند که برای خودروهای چینی بهتر است بین ۳۰ تا ۴۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن گیربکس نمود.

البته تعیین میزان کیلومتر، به نحوۀ تخلیه کردن روغن گیربکس نیز بستگی دارد که به صورت دستی انجام شده و یا از طریق دستگاه عملیات ساکشن انجام شده است. زیرا اگر این کار به صورت دستی انجام شود، همیشه مقداری از روغن در خودرو باقی می‌ماند، اما در تخلیۀ با دستگاه، به‌طور کامل تخلیه می‌شود. اگر می‌خواهید هر ۶۰ هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن نمایید، حتماً این کار را با دستگاه ساکشن انجام دهید تا روغن قدیمی کاملاً تخلیه شود.

در مورد تعویض روغن گیربکس، گذشت زمان در کنار پیمایش خودرو مهم است. بنابراین حتی اگر از خودرو برای مدت طولانی استفاده نکرده‌اید، بهتر است قبل از تصمیم در رابطه با تعویض یا عدم تعویض روغن گیربکس، آن را به اولین تعمیرگاه نشان دهید تا روغن آن با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

 

حجم روغن گیربکس جک j5

اما چقدر روغن گیربکس برای جک جی ۵ نیاز است؟ اگر تخلیه روغن به صورت دستی انجام شده است، شما به ۴.۹ لیتر روغن گیربکس نیاز پیدا خواهید کرد و عملاً باید ۵ لیتر بخرید. اما اگر با دستگاه این کار را انجام داده‌اید، به ۷.۷ لیتر روغن نیاز پیدا خواهید کرد و باید ۸ لیتر خریداری نمایید.

 

اگر برای تعمیر گیربکس جک J5 خود نیاز به تعمیرگاه حرفه‌ای و تخصصی دارید، می‌توانید از مقاله “لیست تعمیرگاه های جک در تهران”، بهترین تعمیرگاه جک در تهران را بیابید. ما در این مقاله بهترین‌ها را با توجه به بازخورد شما لیست کرده‌ایم.

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی