همه آن چیز که در رابطه با جک S5 باید بدانید

دفترچه راهنمای جک اس 5

اگر به دنبال راهنمایی برای جک S5 هستید که تمامی موارد مانند نحوه استفاده، گارانتی و سرویس‌های ادواری را شامل شود، درست آمده‌اید. ما با استفاده از دفترچه راهنمای جک اس ۵ (ارائه شده توسط کرمان موتور) و آموزش ارائه شده توسط کمپانی اصلی، راهنمایی جامع برای این خودروی محبوب فراهم نموده‌ایم تا از طریق آن بتوانید به پاسخ تمام سوالات خود دست پیدا نمایید. با توجه به اینکه همیشه لوازم یدکی خودروهای چینی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد در ایران است، ما در این مقاله محصولات مرتبط با هر بخش را نیز معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید در صورت نیاز به آن قطعه، با خیال راحت اقدام به خرید آن نمایید.

شما به عنوان مالک خودروی جک اس ۵، باید به دقت، روش‌های صحیح نگهداری از آن را که توسط کمپانی تولیدکننده یعنی JAC MOTORS ارائه شده است را مطالعه نمایید. خودرو به خصوص در زمانی که در شرایط محیطی نامناسب از آن استفاده می‌کنید، به حفظ و نگهداری بیشتری نیاز دارد. در رابطه با روغن‌های این خودرو که مصرفی به حساب می‌آیند مانند روغن موتور، روغن گیربکس و روغن ترمز، حتماً از موارد تایید شده استفاده نمایید تا خودرو از شرایط گارانتی خارج نشود. همیشه به مدت زمان گارانتی جک S5 دقت نمایید. زمانی که خودرو در شرایط گارانتی قرار دارد، هیچ‌گاه سعی نکنید آن را دستکاری کرده و در نوع عملکرد آن تغییری ایجاد نمایید. در جک اس ۵ برای جلوگیری از خرابی سیستم و به بار آمدن آسیب‌های غیرضروری، از سیستم ارتباطی Bus استفاده می‌شود. هرگونه تغییر می‌تواند باعث تداخل با سیستم EMC، نوسانات نیرو و متعاقب آن کارکرد نادرست سیستم کنترل کننده EPS، آسیب به سیستم ESC، اختلال در کارکرد BCM، قضاوت غلط واحد کنترل و مشکلات دیگر شده و تاثیر زیادی بر ایمنی خودرو بگذارد. همچنین از ترکیب فیوزهای مختلف اجتناب کرده و در صورت سوختن فیوز، تنها از فیوز ویژه و مورد تایید همین خودرو استفاده نمایید.

ایمنی جک S5

یکی از دلایلی که هر فردی مطمئناً در زمان خرید هر خودرویی مورد توجه قرار می‌دهد، ایمنی آن خودرو است. با روی کار آمدن فناوری‌های جدید، امکانات ایمنی خودروها نیز فراتر از ترمز، ایربگ و آینه رفته‌اند و این قابلیت‌های مدرن تبدیل به سدی مطمئن در برابر تصادفات شده‌اند. همچنین زمانی که اقدام به خرید یک خودرو می‌نمایید، خیلی مهم است که آشنایی کامل نسبت به نوع ایمنی و نحوه‌ی استفاده از امکانات آن را داشته باشید. در این قسمت هر آنچه که در رابطه با ایمنی جک اس ۵ نیاز دارید را آموزش خواهیم داد.

اقدامات ایمنی مهم

یکسری از اقدامات ایمنی هستند که به شکل قانون در آمده‌اند و باید رعایت شوند اما بعضی‌های دیگر قانون نیستند ولی شما باید برای حفظ جان سرنشینان خودرو، آن‌ها را رعایت نمایید.

  • همیشه کمربندهای ایمنی خود و سایر سرنشینان خودرو را ببندید.
  • مراقب خطرات ایربگ به خصوص برای نوزادان، خردسالان و افراد بالغ کوتاه قد باشید.
  • کودکان را در بخش میانی صندلی عقب بنشانید و در صورتی که بستن کمربند ایمنی برای آن‌ها مقدور نیست از صندلی کودک استفاده نمایید.
  • در صورت وجود کودک در عقب خودرو از قفل کودک برای درب‌های عقب استفاده نمایید.
  • سرعت خودرو را کنترل کرده و با سرعت مجاز رانندگی نمایید. این خودرو به گونه‌ای طراحی شده که در سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر، بوق هشدار می‌زند.
  • فشار باد لاستیک‌ها را دائماً چک نمایید.
  • در صورت مصرف الکل یا مواد مخدر و همچنین در زمان خستگی به هیچ‌وجه پشت فرمان ننشینید.
  • قبل از پیاده شدن از خودرو، دور و اطراف خودرو را بررسی نمایید تا حادثه‌ای ایجاد نشود.
  • در زمان دنده عقب گرفتن، فقط به آیینه‌ها اکتفا نکرده و خودتان وضعیت را بررسی نمایید.
  • هرگز در یک خودروی توقف کرده یا پارک شده که روشن بوده و شیشه‌ها بسته است، نخوابید.
  • موتور خودرو را در یک محیط محبوس و بدون تهویه، گرم نکنید زیرا باعث مسمومیت می‌شود.
  • سر و یا دست خود را از خودرو بیرون نکنید.
  • هیچ‌گاه با درب باز صندوق عقب رانندگی نکنید زیرا دود خروجی اگزوز وارد کابین شده و باعث مسمومیت می‌شود.
  • درب‌های خودروی در حال حرکت همیشه باید قفل باشد.
  • به دلیل خطرات ناشی از ایربگ جلو هیچ‌گاه کودکان، افراد سالخورده، بیمار، معلول و زنان باردار نباید در صندلی جلو بنشینند.

صندلی، کمربند ایمنی و حفاظت کودک

ایمنی صندلی جک S5

صندلی خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده است که به شما امکان دهد با نشستن در وضعیتی راحت و صحیح، حداکثر حفاظت را دریافت نمایید. به منظور کاهش خطر جراحات، پیشنهاد می‌شود موارد زیر را رعایت نمایید:

  • با حرکت دادن صندلی راننده به جلو و عقب، به‌گونه‌ای آن را تنظیم نمایید که با یک حرکت سادۀ پا، پدال به‌طور کامل فشرده شود.
  • پشتی صندلی را به صورت قائم به‌گونه‌ای تنظیم کنید که فاصله کافی بین سینه شما و پوشش ایربگ روی غربیلک فرمان وجود داشته باشد. در صورت نزدیکی بیش از حد به ایربگ، ضربه ناشی از باز شدن آن می‌تواند به شما آسیب جدی وارد کند.
  • پاهای سرنشین هنگام نشستن باید به راحتی در فضای زیر داشبورد جا گیرد.
  • سعی کنید تا جای ممکن صندلی را عقب برده تا فاصله‌تان از داشبورد حفظ شود.
  • ارتفاع پشت سری باید بر اساس قد و موقعیت سر تنظیم شود.
  • هنگام استفاده از گرمکن صندلی باید دقت شود زیرا امکان ایجاد تاول در اثر گرم شدن بیش از حد وجود دارد.

 

نکاتی در رابطه با کمربند ایمنی

به منظور تامین سلامت شما و سرنشینان،تمام صندلی‌های خودرو مجهز به کمربند ایمنی سه نقطه‌ای می‌باشند. کمربند ایمنی سه ‌نقطه‌ای طوری طراحی شده است که با استفاده از یک دست بسته می‌شود. ویژگی این کمربند این است که به شکل V از روی لگن و قفسه سینه سرنشین رد می‌شود و در قفلی که در کنار صندلی تعبیه شده، قرار می‌گیرد. سیستم کمربند ایمنی همچنین شامل یک چراغ نشانگر کمربند ایمنی می‌باشد که بر روی صفحه نمایشگر قرار گرفته و به راننده برای بستن کمربند ایمنی هشدار می‌دهد. اما چرا باید کمربند ایمنی را ببندیم؟ تحقیقات نشان داده که کمربندهای ایمنی موثرترین ابزار حفاظتی برای حفظ جان شما هستند. در انواع تصادفات، کمربند ایمنی می‌تواند مفید باشد حتی در زمان چپ کردن خودرو. کمربند ایمنی خطر بیرون پرت شدن افراد در هنگام تصادفات را کاهش می‌دهد. همچنین کمک می‌کند تا به هنگام باز شدن ایربگ، شکل نشستن صحیح را حفظ کرده و در نتیجه باعث کاهش خطرات احتمالی می‌شود.

اجزای کمربند ایمنی

بعد از تنظیم کمربند ایمنی به روی کمر، کمربند به‌طور خودکار کمی باز یا بسته می‌شود. اگر خم شده یا به آرامی به سمت جلو متمایل شوید، کمربند به‌طور خودکار کمی باز می‌شود. در صورت برخورد شدید و ناگهانی، کمربند قفل می‌شود تا بدن سرنشین را کنترل نماید. برای تست سلامتی کمربند ایمنی خودرو، اگر باسرعت زیاد به جلو خم شوید، کمربند به‌صورت خودکار قفل می‌شود.

نکات زیر را در رابطه با کمربند ایمنی جدی بگیرید:

  • هنگام رانندگی در داخل شهر حتماً باید تمام سرنشینان کمربندهای ایمنی خود را ببندند.
  • هر کمربند ایمنی برای یک نفر طراحی شده است و عدم توجه به این امر می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.
  • در صورت مشاهده هرگونه شکاف و آسیب در کمربند ایمنی یا آثار تغییر شکل در قسمت فلزی آن، سریع اقدام به تعویض آن نمایید.
  • برای تمیز کردن آن از پاک‌کننده‌های خنثی و آب گرم استفاده کرده و برای خشک کردن، آن را در سایه قرار دهید.
  • از رنگ کردن و سفیدشور کردن کمربند ایمنی جداً پرهیز نمایید تا استقامت و کارکرد آن تحت تاثیر قرار نگیرد.
  • بعد از تصادفات، پیشنهاد می‌شود که کل کمربندها را تعویض نمایید حتی اگر از نظر ظاهری سالم به نظر بیایند. سیستم پیش‌کشنده خودکار کمربند ایمنی برای برخوردهای شدید و ناگهانی طراحی شده و فقط یک بار امکان استفاده از آن وجود دارد. اگر سیستم پیش‌کشنده خودکار فعال شده است، سعی نکنید آن را شخصاً تعمیر نمایید.
  • زمانی که پشتی صندلی‌ها در حالت کاملاً قائم قرار دارد، کمربندهای ایمنی می‌توانند حداکثر حفاظت را ارائه دهند. اگر پشتی صندلی زاویه داشته باشد، در زمان تصادفات به خصوص از جلو، سرنشین ممکن است از زیر کمربند سر خورده و آسیب ببیند.
  • زبانه فلزی کمربند ایمنی باید حتماً در قفل مربوط به خود که بر روی همان صندلی تعبیه شده است، قفل شود. درغیراینصورت کارایی خود را از دست خواهد داد.
  • در هنگام بستن کمربند سعی کنید تا حدامکان آن را به پایین هل داده و بر روی ران‌ها قرار دهید و نه بر روی کمر. در نتیجه استخوان‌های لگن، فشار حاصل از ضربه را تحمل کرده و خطر آسیب درونی کاهش پیدا می‌کند.
  • هرچه کمربند ایمنی بالاتر قرار گیرد، خطر سر خوردن سرنشین از زیر کمربند در زمان تصادفات و ترمزهای ناگهانی بیشتر شده و خطر مرگ افزایش پیدا می‌کند.
  • بخش شانه کمربند ایمنی سه نقطه‌ای را در پشت بازو یا پشت کمر نیاندازید. این کار خطر آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد.
  • خانم‌های باردار باید همیشه کمربند ایمنی خود را بسته نگه دارند. بهتر است خانم‌های باردار از کمربند ایمنی با سه نقطه اتکا استفاده کرده و بخش نگهدارنده کمر را از روی ران خود عبور دهند. این خانم‌ها باید تا حد امکان از فرمان و داشبورد فاصله داشته و به پشتی صندلی تکیه دهند تا از خطراتی که باز شدن ایربگ برای ایشان و جنین ایجاد می‌کند در امان بمانند. در جریان هر معاینه پیش از تولد، از پزشک خود بپرسید آیا مجاز به رانندگی هستید یا خیر.
  • برای هرچه پایین‌تر آوردن خطر آسیب‌دیدگی در تصادفات و دریافت حداکثر حفاظت از سیستم‌های ایمنی خودرو، همۀ سرنشینان باید در هنگام حرکت خودرو بر روی صندلی‌های خود بنشینند. دراز کشیدن روی صندلی عقب یا لم دادن روی صندلی سرنشین جلو به شکلی که بدن حالت انحنا به خود بگیرد باعث می‌شود کمربند ایمنی عملکرد طبیعی خود را نشان ندهد.

نحوه باز کردن کمربند ایمنی

برای باز کردن کمربند ایمنی، قفل آن را نگه داشته و دکمه آزاد کردن را فشار دهید. کمربند به سرعت آزاد می‌شود. بعد از آنکه کمربند آزاد شد، به‌طور خودکار به داخل محفظه‌ی جمع‌کننده برمی‌گردد. در غیراینصورت بررسی نمایید کمربند گره نخورده باشد، سپس مجدد تلاش نمایید.

نحوه باز کردن کمربند ایمنی

نحوه تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی

تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی جلو از طریق تنظیم نقطه نگهدارنده، امکان‌پذیر است. کمربند را به نحوی تنظیم کنید که از شکم و سینه‌ی شما عبور کند و نه از گردن. تنظیم ارتفاع نقطه نگهدارنده کمربند ایمنی امری ضروری است. دکمه تنظیم را فشار داده و ارتفاع را کم یا زیاد نمایید. بعد از رها کردن دکمه تنظیم، از قفل شدن نگهدارنده در ارتفاع مورد نظرتان اطمینان حاصل نمایید.

 

حفاظت کودک

در بسیاری از کشورها، استفاده از ابزارهای حفاظت از نوزادان و خردسالان ضروری و اجباری است و با تصویب قوانین سخت‌گیرانه، نظارت شدیدی بر روی اجرای آن‌ها انجام می‌شود. به شدت توصیه می‌شود که برای کودکان و خردسالان با وزن کمتر از ۱۸ کیلوگرم از سیستم‌های محافظ کودک و یا صندلی کودک استفاده شود. ایربگ‌ها برای حفاظت از بزرگسالان طراحی شده و برای کودکان بسیار خطرناک هستند. بنابراین تحت هیچ شرایطی صندلی کودک را روی صندلی سرنشین جلو که مجهز به ایربگ است نصب نکنید. در غیر این صورت، ضربه شدید ناشی از انفجار و باز شدن ایربگ می‌تواند باعث آسیب شدید یا حتی مرگ کودک گردد. هنگام خرید سیستم محافظ کودک برای فرزندانتان، اطمینان حاصل کنید که صندلی و کمربند آن برای ایشان مناسب باشد.

نحوه نصب صندلی کودک در خودرو

در رابطه با کودکان به این نکات دقت نمایید:

  • وقتی در فصل گرما به سر می‌بریم و درب و پنجره‌های خودرو بسته است، دمای صندلی کودک و کمربند آن بسیار بالا می‌رود. به همین خاطر همیشه قبل از نشاندن کودک بر روی صندلی، دمای قسمت‌های مختلف آن را بررسی کنید تا از سوختگی کودک جلوگیری به عمل آورید.
  • در زمان رانندگی اجازه ندهید کودکان بر روی صندلی، ایستاده و یا زانو بزنند.
  • دقت نمایید که صندلی کودک به درستی نصب شود.
  • بهتر است صندلی کودک به دلیل محدودیت فضا، در پشت راننده نصب نشود و در پشت صندلی سرنشین جلو نصب شود.
  • قبل از نصب صندلی ایمنی کودک، پشتی آن را با زاویه مناسب تنظیم نمایید تا فاصله بین پشتی صندلی کودک با پشتی صندلی خودرو از بین برود.
  • صندلی کودک را تا جایی که صدای کلیک بسته شدن شنیده شود، فشار دهید. سپس صندلی را با قدرت تکان دهید تا از محکم بسته شدن آن اطمینان حاصل نمایید.
  • هیچ‌گاه کودک را درون خودرو تنها نگذارید زیرا بسیار خطرناک است. در تابستان خطر مرگ بر اثر گرمازدگی را خواهید داشت. همچنین بسیار دیده شده که کودک با استفاده از سوئیچ جا مانده در خودرو، آن را روشن کرده و به خود و دیگران آسیب وارد کرده است.
  • هیچ‌گاه به کودک خود آموزش استفاده از خودرو را ندهید زیرا ممکن است بعداً و از روی کنجکاوی بخواهد آن‌ها را تست نماید.
  • سوئیچ خودرو را همیشه دور از دسترس کودک نگه دارید.

حفاظت از نوزاد

به کودکان زیر یکسال، نوزاد گفته می‌شود. برای این دسته باید از صندلی‌های نگهدارنده مورب که رو به عقب نصب می‌شوند استفاده شود. فقط این نوع از سیستم ایمنی می‌تواند از سر، گردن و کمر نوزاد به‌طور کامل محافظت نماید. اگر کودک آنقدر بزرگ شده که صندلی مورب رو به عقب برایش مناسب نیست و می‌تواند بدون کمک به‌صورت پایدار بنشیند، از صندلی مورب رو به جلو استفاده کنید. برای کودکان بالای هفت سال با وزن ۲۲ تا ۳۶ کیلوگرم و قد کمتر از یک و نیم متر بهتر است از صندلی کودک مجهز به کمربند ایمنی با سه نقطه اتکا استفاده شود. برای کودکان بلندتر از یک و نیم متر، نیازی به صندلی کودک نیست و کمربند ایمنی خودرو برای ایشان مناسب خواهد بود.

صندلی نوزاد جک S5

برای کسب اطمینان از اینکه کمربند ایمنی با سه نقطه اتکا برای کودک مناسب است یا خیر، اجازه دهید کودک روی صندلی عقب نشسته و به پشتی صندلی تکیه دهد. سپس کمربند را ببندید. اگر بخش شانه کمربند از روی ترقوه عبور کرده و بر روی سینه قرار گرفته و بخش دور کمر کمربند، از روی مفصل ران گذشته و ران را لمس می‌کند، به این معنی است که کودک می‌تواند از کمربند استفاده کند. اما اگر بخش شانه کمربند روی گردن کودک قرار گرفت یا بخش دور کمر کمربند به شکم کودک فشار آورد، در نتیجه باید از صندلی کودک استفاده شود.

رابط اتصال صندلی کودک

برای هر دو صندلی ردیف عقب، رابط اتصال صندلی کودک تعبیه شده است. نصب صندلی کودک به ترتیب زیر انجام می‌شود:

  1. پشتی صندلی را به عقب هل دهید و از قفل بودن صندلی در جای خود اطمینان حاصل نمایید.
  2. از شکاف بین پشتی و تشک صندلی، رابط اتصال صندلی کودک را خارج نمایید.
  3. رابط اتصال بخش بالایی صندلی کودک، در پشت صندلی قرار دارد.
  4. صندلی کودک را مطابق دستورالعمل شرکت سازنده نصب نمایید.

 

بچه‌ها از چه زمانی می‌توانند بر روی صندلی جلو بنشینند؟

پیشنهاد می‌شود تمام کودکان زیر ۱۲ سال، در صندلی عقب خودرو بنشینند. البته سن فقط یک شاخص است و فاکتورهای زیادی در تصمیم نهایی نقش دارند. اگر کودک به اندازه‌ای رشد کرده باشد که کمربند سه نقطه‌ای بتواند از روی ران‌ها، سینه و شانه وی عبور کند، عملاً می‌تواند بر روی صندلی جلو بنشیند. شکل و فیزیک کودکان با افراد بزرگسال کاملاً متفاوت است و این موضوع در طراحی کمربند ایمنی لحاظ نشده است. از آنجا که استخوان لگن خاصره کودکان کوچک است، بخش دور کمر کمربند به جای قرار گرفتن روی لگن، بر روی شکم کودک قرار گرفته و در صورت تصادف، شکم به شدت فشرده شده و باعث بروز جراحات شدید می‌شود. لازم به ذکر است که ایربگ سرنشین جلو برای کودکان بسیار خطرناک است. اگر صندلی زیادی به بخش جلوی خودرو نزدیک باشد، یا سر کودک هنگام تصادف به جلو پرت شود، یا کودک به درستی روی صندلی جاگیر نشده باشد، در صورت باز شدن ایربگ احتمال جراحت جدی و یا مرگ کودک وجود دارد.

استاندارد مرجع زیر را می‌توانید در تصمیم‌گیری خود لحاظ نمایید:

سن قد وزن استاندارد پیشنهادی
کمتر از ۱۲ سال کمتر از ۷۵ سانتی‌متر کمتر از ۱۰ کیلوگرم صندلی نوزاد
۹ ماه تا ۴ سال ۷۵ تا ۱۰۵ سانتی‌متر ۹ تا ۱۸ کیلوگرم صندلی خردسال
۴ تا ۱۰ سال ۱۰۰ تا ۱۳۵ سانتی‌متر ۱۵ تا ۳۲ کیلوگرم صندلی کودک

 

سیستم ایربگ جک S5

اجزای ایربگ عبارتند از:

  • دو ایربگ جلویی
  • ایربگ کناری (در صورت وجود)
  • پرده هوای کناری (در صورت وجود)
  • کنترل الکترونیکی و ابزار بازرسی
  • چراغ نشانگر سیستم ایربگ روی صفحه نمایشگر

ایربگ راننده درون کلاهک بوق غربیلک فرمان تعبیه شده و عبارت SRS AIRBAG بر روی آن نوشته شده است. ایربگ سرنشین جلو نیز داخل داشبورد تعبیه شده و عبارت AIRBAG بر روی آن حک شده است. این دو ایربگ در هر خودرویی اجباری است، اما سایر ایربگ‌ها اجباری نیست و به‌صورت اختیاری بر روی خودروها نصب می‌شوند. بعضی از خودروها دارای ایربگ جانبی نیز هستند. در صورتی که ضربه شدیدی از کنار به خودرو وارد شود، ایربگ جانبی فعال می‌گردد. این ایربگ در قسمت جانبی پشتی صندلی نزدیک به درب خودرو جای گرفته و در صورت بروز سانحه از سینه، مفصل، ران راننده و سرنشینان خودرو محافظت می‌کند. پرده هوای جانبی روی لبه سقف بین دو ستون C و A جای گرفته و در صورت بروز سانحه از سر و صورت سرنشینان عقب خودرو حفاظت می‌کند.

محل نصب ایربگ

سنسور، کاهش ناگهانی سرعت را در زمان تصادف از روبرو تشخیص می‌دهد. اگر خودرو کاهش سرعت ناگهانی داشته باشد، ابزار کنترل بلافاصله به ایربگ سمت راننده و سمت سرنشین جلو، فرمان باز شدن می‌دهد. ایربگ جلو بلافاصله بعد از باز شدن تخلیه می‌شود. به این ترتیب دید راننده مسدود نشده و در کنترل خودرو خللی به وجود نمی‌آید.

نکاتی که در استفاده از ایربگ باید مد نظر داشته باشید:

  • بسیار دیده شده که افراد فکر می‌کنند که چون خودرو دارای ایربگ است، پس دیگر از کمربند ایمنی استفاده نکنند. این طرز تفکر کاملاً اشتباه است. ایربگ تنها زمانی می‌تواند حداکثر حفاظت را ارائه نماید که به همراه کمربند ایمنی به کار رود. در صورت تصادف از روبرو، کمربند ایمنی به ثابت نگه داشتن پایین‌تنه و بدن شما کمک کرده و سیستم ایربگ با جذب انرژی ناشی از ضربه، از سر و سینه شما محافظت می‌کند.
  • ایربگ فقط یک بار مورد استفاده قرار می‌گیرد و وقتی باز شد دیگر نمی‌توانید از همان ایربگ استفاده کنید و باید اقدام به خرید آن نمایید.
  • بعد از باز شدن ایربگ، به آن دست نزنید زیرا این اجزا بسیار داغ هستند و ممکن است باعث ایجاد تاول و سوختگی شوند.
  • ایربگ خودرو فقط در تصادفات از روبرو، باز می‌شود. اگر از کناره‌ها یا از پشت تصادف نمایید و یا چپ کنید، ایربگ باز نمی‌شود.
  • حداقل فاصله‌ای که باید بین سرنشین با محل قرارگیری ایربگ وجود داشته باشد، ۲۵ سانتی‌متر (حدوداً ۱۰ اینچ) است تا حداکثر میزان حفاظت تامین شود.
  • با توجه به اهمیت ایربگ در سیستم ایمنی خودرو، بهتر است کلیه امور مربوط به نصب و تعمیر آن، توسط مراکز معتبر و رسمی انجام شود.
  • بسیاری از آقایان عادت دارند که با استفاده از یک دست که بر روی فرمان قرار می‌گیرد، اقدام به رانندگی کنند. این عادت در زمان باز شدن ایربگ بسیار خطرناک است و باعث آسیب به دست و بازوی شما می‌شود. هر دو دست باید در یک راستا بر روی فرمان قرار گیرد.
  • بر روی مکان‌هایی که عبارت AIRBAG نوشته شده است، برچسبی نزنید و یا با رنگ، بر روی آن نقاشی نکشید.
  • به دلیل قرار گرفتن ایربگ راننده بر روی غربیلک فرمان، باز و بست این قطعه نیاز به تخصص دارد. به همین دلیل هیچ‌گاه شخصاً اقدام به انجام این کار نکنید.
  • ایربگ دارای یک فیوز در خودرو است. هیچ‌گاه در زمانی که خودرو روشن است، اقدام به در آوردن و یا جا زدن این فیوز نکنید.
  • در هنگام سفر، بسیاری عادت دارند که پای خود را بر روی داشبورد قرار دهند. در این‌صورت اگر ایربگ باز شود، نه‌تنها دچار سوختگی در ناحیه پا خواهید شد بلکه باعث آسیب جدی به اعضای بدن شما نیز خواهد شد.
  • با فعال شدن ایربگ احتمالاً صدای انفجاری خواهید شنید و غباری در هوا پخش می‌شود. این موارد طبیعی هستند. غبارهای پخش شده در فضا، پودرهایی هستند که بر روی سطح ایربگ وجود دارند. این پودرها غیرسمی هستند اما همچنان برای افراد دارای مشکلات تنفسی، خوب نیستند. به همین دلیل بعد از باز شدن ایربگ، اگر امکانش هست سریع از خودرو خارج شده و سروصورت خود را با آب گرم بشویید تا از وقوع آلرژی جلوگیری به عمل آورید.
  • هیچ‌گاه چیزی بر روی پای خود قرار ندهید، در صورت رعایت نکردن این موضوع و باز شدن ایربگ، ممکن است این اشیا بر روی صورت شما پرتاب شده و باعث آسیب به شما شود.
  • تغییر در کارکرد سیستم تعلیق خودرو ممکن است باعث شود که ایربگ به درستی عمل نکند، پس جداً از این کار دوری نمایید.
  • بیش از حد به درب، ستون جلو، ستون عقب و لبه‌های کناری سقف خودرو نزدیک نشوید. درغیراینصورت با باز شدن ایربگ جانبی، ضربه شدیدی به سر شما وارد می‌شود.
  • هیچ‌گاه به محل نصب ایربگ، ضربه شدیدی وارد نکنید زیرا ممکن است به صورت تصادفی فعال شوند.
  • از آویزان کردن رخت آویز و اقلام سنگین یا تیز به قلاب لباس دستگیره کمکی عقب خودداری نمایید. لباس‌ها باید مستقیماً به قلاب آویزان شوند.

همیشه در این رابطه که ایربگ خودرو در چه زمان‌هایی باید باز شود، بحث‌های زیادی وجود دارد. در زیر شرایطی را که نباید به باز شدن ایربگ بیانجامد را لیست کرده‌ایم:

  1. افتادن درون چاله یا گودال
  2. برخورد با پشت خودروی دیگر یا برخورد خودروی دیگر با پشت خودروی شما
  3. هنگام خاموش بودن خودرو
  4. برخورد با تیر تلفن یا اشیایی که به سادگی تغییر شکل می‌یابند، مانند درخت یا باکس اداره برق
  5. برخورد با پله یا جداول خیابان
  6. به پهلو چپ کردن خودرو
  7. برخورد نه چندان شدید از مقابل
  8. برخورد از کناره‌ها
  9. سایر پیشامدهایی از این دست

موارد عدم باز شدن ایربگ

 

سیستم هشدار مانع دنده عقب جک S5

این سیستم که از آن با نام سنسور دنده عقب نیز نام می‌برند، یکی از اجزای مهم و حیاتی در حفظ ایمنی خودرو می‌باشد. زمانی که خودرو با سرعت کمتر از ۵ کیلومتر بر ساعت به صورت دنده عقب حرکت می‌کند، در صورت مشاهده مانع توسط سنسورها، بوق هشدار به صدا در می‌آید و به راننده برای پارک خودرو کمک می‌نماید.

نکاتی که در رابطه با این سنسور از اهمیت زیادی برخوردار هستند، عبارتند از:

  • سیستم هشدار دنده عقب تنها یک سیستم مکمل بوده و برای کمک به شما طراحی شده است. این سیستم ممکن است در اثر دمای محیط یا شرایط خاص کار نکند. از این رو راننده باید هنگام دنده عقب گرفتن بیش از حد به این سیستم اتکا نکرده و به وضعیت فضای پشت خودرو توجه کند.
  • شکل موانع در محدوده و نحوه فعالیت سیستم هشدار، تاثیرگذار است.
  • صدای هشدار با کم و زیاد شدن فاصله خودرو از مانع تغییر می‌کند. اگر یخ یا آلودگی خارجی، سطح سنسور را بپوشاند، سنسور کارکرد درستی نخواهد داشت.
  • در زمان رانندگی در علفزار و بر روی سنگریزه و یا جاده‌های پر دست‌انداز و شیب‌دار، سنسور کارکرد درستی نخواهد داشت.
  • سنسور ممکن است در تشخیص اجسام تیز، طناب و اسفنج دچار مشکل شود.
  • اگر دو یا چند مانع توسط سنسور شناسایی شود، سیستم نزدیک‌ترین مانع را در نظر می‌گیرد.

 

سنسور دنده عقب جک S5

علت کار نکردن سنسور دنده عقب جک اس ۵ ممکن است از خرابی این قطعه باشد که می‌بایست اقدام به خرید سنسور دنده عقب جک S5 نمایید.

سیستم هشدار مانع دنده عقب با کمک اصول محاسبه‌گری اولتراسونیک موانع پشت خودرو را تشخیص داده و فاصله آن‌ها با خودرو را تخمین می‌زند. از آنجا که تقریبا تمام اشیا امواج صوتی را بازتاب می‌کنند، این ویژگی دلیل مناسبی برای استفاده از سنسور آلتراسونیک می‌باشد، زیرا سنسور پارک آلتراسونیک بر اساس انتشار فرکانس بالای صوتی و دریافت بازتاب امواج صوتی کار می‌کند.

برای دنده عقب گرفتن، کلید دنده عقب را فشار دهید. چراغ دنده عقب روشن می‌شود. زمانی که کنترل‌گر، سیگنال دنده عقب را دریافت می‌کند، سنسور کنترل اولتراسونیک سیگنال را به سنسور اولتراسونیک می‌فرستد. سپس سیگنال برگشتی دوباره به کنترل‌گر ارسال می‌شود. با انجام محاسبات توسط کنترل‌گر، مانع و فاصله آن و فاصله نزدیک‌ترین مانع شناسایی می‌شود. هنگامی که خودرو را در دنده عقب قرار می‌دهید، سیستم هشدار مانع دنده عقب شروع به فعالیت می‌کند. در ابتدا یک کنترل سریع انجام می‌دهد تا از کارکرد صحیح همه بخش‌های سیستم اطمینان حاصل کند. در صورت کارکرد عادی سیستم، بسته به فاصله مانع با سنسور، کنترل‌گر پالس‌هایی با فرکانس متفاوت را به بوق هشدار ارسال می‌کند. بوق هشدار بسته به فاصله مانع، صدای متفاوتی تولید می‌کند.

فاصله مانع (سانتی‌متر) بوق هشدار شرایط معنای هشدار
صفر تا ۳۵ بوق ممتد خطرناک توقف کنید
۳۵ تا ۶۰ هر یک هشتم ثانیه احتیاط سرعت را کم کنید
۶۰ تا ۹۰ هر ربع ثانیه احتیاط سرعت را کم کنید
۹۰ تا ۱۵۰ هر نیم ثانیه امن وضعیت نرمال

 

سیستم هشدار سرعت جک S5

جک S5 به‌گونه‌ای طراحی شده که اگر سرعت شما بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برود، بوق هشدار می‌زند تا شما سرعت خود را کم کنید.

قطع کردن صدای بوق هشدار سرعت جک s5

برای قطع کردن صدای بوق هشدار سرعت، ابتدا روکش بالای صفحه کیلومتر شمار را در بیاورید. در مرحله دوم روکش زیرین را نیز در آورده و پیچ‌ها را باز نمایید. در این مرحله شما صفحه کیلومترشمار را مشاهده خواهید کرد، آن را نیز در بیاورید. بر روی صفحه کیلومترشمار یک اسپیکر مشاهده خواهید کرد که می‌توانید آن را در آورده تا دیگر صدای بوق از آن در نیاید.

 

کارکرد جک S5

در تصویر زیر نمایی از جلوی داشبورد خودروی جک اس ۵ را مشاهده می‌نمایید:

داشبورد جک اس 5

در ادامه به ترتیب اجزای این خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

آپشن های جک S5

جک اس ۵ در مدل‌های مختلف دارای آپشن‌های مختلفی است که بعضی از آن‌ها در خودرو وجود ندارد و شما باید آن را به دلخواه اضافه نمایید. در ادامه این آپشن‌ها را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد:

گروه کلیدهای واسطه

این کلیدها بر روی داشبورد قرار می‌گیرند و به صورت Option در جک اس ۵ عرضه می‌شوند. به همین دلیل در تمام مدل‌ها این دسته از کلیدها را مشاهده نخواهید کرد.

گروه کلیدهای واسطه در جک اس 5

دکمه OFF یا دکمه کنترل پایداری در جک s5

اگر در پیچ‌ها در حال رانندگی باشید و سطح جاده لغزنده باشد، احتمالاً خودرو به طرفین منحرف می‌شود. سیستم کنترل پایداری در خودرو تعبیه شده تا مانع این انحراف شود و شما را محکم بر روی جاده نگه دارد. این سیستم به‌صورت پیش‌فرض برای شما کار می‌کند، مگر اینکه بخواهید با استفاده از این دکمه آن را خاموش نمایید. چرا ممکن است اقدام به خاموش کردن سیستم کنترل پایداری نمایید؟ اگر در مسیری شنی و یا برفی گیر کرده باشید، خاموش کردن سیستم کنترل پایداری به شما کمک می‌کند تا با بوکس و باد کردن، خودروی خود را از آنجا خارج نمایید. 

هر بار که این کلید را فشار می‌دهید، این سیستم فعال و غیرفعال می‌شود.

دکمه OFF یا دکمه کنترل پایداری در جک s5

 

دکمه front در جک s5

احتمالاً زیاد دیده‌اید که در زمستان، سطح شیشه ماشین یخ زده و تیغه‌های برف پاک‌کن به شیشه چسبیده است. اگر در این شرایط از برف پاک‌کن استفاده نمایید، تیغه‌ها و مجموعه برف پاک‌کن آسیب دیده و شیشه را خط می‌اندازد. دکمه Front در جک s5 تعبیه شده تا این مشکل را حل نماید. با زدن دکمه front، المنتی که در زیر برف پاک‌کن وجود دارد فعال شده و در نتیجه یخ‌زدگی بین تیغه و شیشه از بین می‌رود. حال بعد از چند دقیقه می‌توانید به راحتی و با خیال راحت از برف پاک‌کن خود استفاده نمایید. اگر فراموش کنید که این سیستم را خاموش کنید، به صورت اتوماتیک بعد از ۲۰ دقیقه خودش خاموش می‌شود.

دکمه front در جک s5

 

دکمه کنترل در سراشیبی یا HDC

چراغ هشدار شماره ۲۷ مربوط به این بخش است. با فشار این دکمه، چراغ HDC فعال شده و چراغ هشدار مربوط به آن نیز ظاهر می‌شود. اگر دوباره بر روی این دکمه بزنید نیز این سیستم خاموش می‌شود.

دکمه شوینده چراغ

همان‌طور که از نامش پیداست از این دکمه برای شستن چراغ خودرو استفاده می‌شود. با یکبار زدن آن، این سیستم فعال شده و با زدن مجدد، غیرفعال می‌شود.

دکمه P یا سیستم کمک کننده پارک خودرو

ما همیشه در خودروی خود به سیستم ترمز دستی عادت کرده‌ایم به شکلی که با استفاده از آن، اهرم ترمز دستی به سمت بالا کشیده شده، چرخ‌ها قفل و بعد از پایین ‌آوردن اهرم چرخ‌ها دوباره آزاد می‌شوند و خودرو حرکت می‌کند. سیستم ترمز پارک برقی از آپشن های جک s5 است که با استفاده از این سیستم دیگر نیازی به اهرم دستی نیست و راننده تنها با فشردن این کلید می‌تواند ترمز دستی خودرو را فعال کند.

 

صفحه نمایشگر پشت آمپر و چراغ‌های هشدار

پشت آمپر اصطلاحاً به بخش پشتی غربیلک فرمان گفته می‌شود که اطلاعات مختلفی را از قبیل سرعت، دور موتور، میزان سوخت، هشدارها و دمای موتور را در قالب صفحه‌هایی با عقربه نشان می‌دهد. این اطلاعات در طول رانندگی و همچنین در حالت سکون برای راننده اهمیت دارد و ‌علامت‌های هشدار مختلف نمایش داده شده بر روی آن راننده را از وضعیت فعلی خودرو مطلع می‌کند. در خودروهای قدیمی‌تر تعداد این علامت‌ها و چراغ‌های هشدار به تنها چند مورد منتهی می‌شد. اما با آمدن خودروهای پیشرفته‌تر، تعداد این علامت‌های هشدار، بسیار بیشتر شده است و به همین دلیل اهمیت شناخت آن‌ها نیز زیاد شده است.

در صفحه نمایشگر جک اس ۵، نشانگرها و علائم زیادی دیده می‌شود که از اهمیت بالایی برخوردار هستند، هر کدام از آن‌ها نشانگر خرابی و یا هشدار در مورد قسمت‌های مختلف خودرو می‌باشد. این علائم هشدار دهنده در پشت آمپر خودروها یکی از ملزوماتی است که هر راننده باید با آن آشنایی داشته باشد.

نمایشگر جک S5

دورسنج

قلب تپنده و عامل محرک یک خودرو، موتور آن است. در موتور یک عامل و شاخص مهم به نام دور موتور وجود دارد. اما دور موتور چیست و چه اهمیتی دارد و چگونه می‌توان میزان دور موتور را متوجه شد؟

دورسنج یا تاکومتر (Tachometer)، تعداد دورهای موتور در هر دقیقه را برحسب RPM (دور در دقیقه) نمایش می‌دهد. واحد اندازه‌گیری RPM نشان‌دهنده چرخش موتور در هر دقیقه است. واضح است که هر چه دور موتور در دقیقه بیشتر باشد؛ سرعت آن نیز بیشتر است. یعنی rpm موتور رابطه‌ی مستقیمی با سرعت و قدرت خودرو دارد. در صورتی که سرعت دوران موتور از حد خاصی بالاتر رود، موتور صدمه خواهد دید و لذا وجود تاکومتر امری ضروری است. برای حفاظت خودرو از هرگونه آسیب، در صورتی که عقربه دورسنج وارد محدوده‌ی قرمز رنگ شد، خودرو را متوقف کرده و به رانندگی ادامه ندهید. در صورتی که سرعت خودرو اجازه می‌دهد، هر چه سریع‌تر به دنده بالاتر بروید. در نتیجه در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده و سروصدای موتور کاهش می‌یابد.

یکی از قطعات مهمی که بر روی خودروی شما نصب شده است، سنسور دور موتور یا سنسور میل لنگ جک S5 است. وظیفه اصلی این سنسور این است که وضعیت دور موتور را پایش کند و آن را به کامپیوتر خودرو گزارش دهد. البته پردازش این اطلاعات تنها به تنظیم دور موتور ختم نمی‌شود، بلکه با این سنسور، زمان دقیق جرقه‌زنی به انژکتورها نیز اعلام می‌شود، تا درنهایت احتراق سوخت به درستی انجام شود. این سنسور از آن جهت نقش مهمی ایفا می‌کند که هرگونه مشکلی در دور موتور ایجاد شود، اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال کرده و راننده را متوجه این اختلال در دور موتور می‌کند.

نکات مهم:

  • بالا رفتن بیش از حد دور موتور منجر به وارد آمدن آسیب شدید به موتور می‌شود که در این‌صورت جک اس ۵ شما از پوشش گارانتی نیز خارج می‌شود.
  • برخلاف یک نظریه رایج که گفته می‌شود در دوره آب‌بندی خودرو باید با دور موتور بالا رانندگی کرد تا ماشین سرحال‌تر شود، این کار بسیار خطرناک است. دور موتور در این دوران نباید از ۳ هزار دور در دقیقه تجاوز کند.
  • اگر متوجه شدید که دورسنج خودرو به درستی کار نمی‌کند، به سرعت آن را به تعمیرگاه نشان دهید تا مشکلی برای موتور ایجاد نشود.

 

سرعت سنج

سرعت سنج (سنسور اندازه گیری سرعت) در خودروها، قطعه‌ای است که در زمان رانندگی، سرعت لاستیک‌های خودرو را اندازه‌گیری می‌کند. سرعت‌سنج خودرو روی مسیر خروجی گیربکس به دیفرانسیل نصب شده است. سرعت سنج خودرو با مشخص کردن سرعت ماشین، میزان سرعت را به نمایشگرها ارسال می‌کند و نمایشگرهای سرعت، میزان سرعت را گزارش می‌دهد. به علاوه سرعت سنج خودرو، دور آرام موتور را در هنگام تغییر وضعیت حرکت خودرو تثبیت می‌کند و نوسانات موتور را کاهش می‌دهد. همین قطعه است که منجر به بهینه شدن شتاب خودرو می‌شود و نسبت دنده چرخ دنده درگیر را مشخص می‌کند.

 

نشانگر میزان سوخت

این نشانگر، حجم تقریبی سوخت درون باک را نمایش می‌دهد. ظرفیت باک جک اس ۵، ۵۵ لیتر است. باید این نکته را در نظر داشته باشید که محل قرارگیری این نشانگر هنگامی دقیق است که در یک جاده صاف در حال حرکت باشید. همچنین این عقربه ممکن است در وضعیت‌های خاصی مانند پیچیدن، ترمز کردن یا حرکت در جاده‌های پر دست انداز، تکان بخورد. اما وقتی خودرو دوباره به حالت عادی برگشت، عقربه از حرکت‌های اضافی باز می‌ایستد.

وقتی خودرو در حالت ON قرار می‌گیرد، چراغ نشانگر سوخت روشن می‌شود. زمانی که نشانگر به محدوده‌ی Standby رسید و چراغ هشدار روشن شد، معمولاً خودرو می‌تواند تا ۵۰ کیلومتر به حرکت ادامه دهد. 

رانندگی در وضعیتی که چراغ هشدار سوخت روشن می‌شود، توصیه نمی‌شود، زیرا پمپ سوخت برای کشیدن سوخت، باید فشار بیشتری به خود وارد نماید که این موضوع در بلندمدت به پمپ سوخت آسیب وارد می‌کند.

بهترین سوخت برای جک S5 چیست؟ پیشنهاد می‌شود از سوخت بدون سرب با اکتان ۹۳ یا بالاتر استفاده نمایید.

مصرف سوخت جک S5 چقدر است؟ تعیین دقیق این آیتم خیلی به نوع استفاده، جاده و سال ساخت خودرو بستگی دارد، اما به‌طور کلی این خودرو اشتهای زیادی در مصرف سوخت دارد و به هیچ‌وجه در دستۀ کم مصرف‌ها قرار نمی‌گیرد.

 

نشانگر دمای مایع خنک کننده موتور

سنسور دمای آب (به انگلیسی Coolant Temperature Sensor) یا فشنگی آب یکی از حسگرهای خودرو است که برای نظارت بر دمای مایع خنک‌کننده موتور استفاده می‌شود. این سنسور نقش مهمی در عملکرد موتور خودرو دارد و خرابی آن باعث اختلالاتی در کارکرد موتور می‌شود. در نتیجه عملکرد این سنسور، نشانگر آمپر آب در پشت فرمان خودرو، دمای موتور را به شما نشان می‌دهد. وقتی خودرو در حالت ON قرار می‌گیرد، چراغ نشانگر دمای مایع خنک کننده روشن می‌شود.

وقتی خودرو در وضعیت عادی کار می‌کند، عقربه نشانگر در موقعیت میانی قرار می‌گیرد. اگر دمای مایع خنک کننده موتور در محدودۀ قرمز قرار گیرد، چراغ هشدار چشمک زده و نشان می‌دهد که دمای مایع خنک کننده از محدودۀ مجاز بالاتر رفته است. اگر این اتفاق افتاد، با آرامش خودرو را به کنار جاده هدایت کرده، موتور را خاموش کنید و حجم مایع خنک کننده موتور و وضعیت تسمه واتر پمپ را بررسی نمایید. در صورتی که به این مسائل فنی آشنایی ندارید، به سرعت با تعمیرگاه فنی تماس حاصل نموده تا آن‌ها اقدام به بررسی مشکل نمایند.

اگر خودرو را تازه روشن کرده‌اید و نشانگر دمای مایع خنک کننده بسیار پایین است، از بالا بردن بیش از حد دور موتور خودرو اجتناب کنید. اگر درب‌های خودرو و درب صندوق عقب باز باشند، نشانگر دمای مایع خنک کننده این موضوع را هم نشان می‌دهد. اگر هر یک از درب‌ها درست بسته نشده باشند، چراغ نشانگر آن درب روشن می‌شود تا در این مورد به شما هشدار بدهد. بعد از بسته شدن کامل درب، چراغ خاموش می‌شود.

اخطار مهم: زمانی که موتور بیش از حد داغ است، درب رادیاتور را باز نکنید، در غیراینصورت مایع خنک کننده در اثر فشار بیرون پاشیده و باعث سوختگی می‌شود. پس در آرامش کامل صبر نمایید تا موتور خنک شده و سپس اقدام به باز نمودن آن نمایید.

 

کیلومترشمار

کیلومتر شمار خودرو، صفحه نمایشی در پنل فرمان اتومبیل است که میزان کارکرد خودرو را بر اساس مسافت طی شده نمایش می‌دهد. در واقع کیلومتر شمار با در نظر گرفتن محیط تایر، هر چرخش لاستیک را ثبت کرده و به صورت عددی نمایش می‌دهد. میزان کارکرد خودرو در راستای ارزش‌گذاری واقعی اتومبیل حائز اهمیت است. کیلومترشمار جک اس ۵ مقادیر زیر را نمایش می‌دهد:

خط اول کیلومترشمار: مسافت مورد انتظار تا خالی شدن باک (DTE)، یا سرعت متوسط یا مدت زمان حرکت خودرو و سرعت متوسط که هر ۱۰ ثانیه یکبار به روز می‌شود. DTE مسافتی که خودرو می‌تواند با حجم باک فعلی به حرکت خود ادامه دهد را پیش‌بینی می‌کند. زمانی که این عدد کمتر از ۵۰ کیلومتر باشد، علامت “…” بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود. مسافت پیش‌بینی شده، براساس اطلاعات مصرف سوخت خودرو در چند کیلومتر پیش از محاسبه است و این عدد می‌تواند با تغییر وضعیت ترافیک یا سرعت خودرو تغییر کند.

مدت زمان حرکت خودرو: مجموع مدت زمان حرکت خودرو را در زمان‌هایی که سرعت بالاتر از صفر بوده نشان می‌دهد. بالاترین مقدار قابل نمایش ۹۹ ساعت و ۵۹ دقیقه است و پس از رسیدن به این مقدار، سیستم دوباره از صفر شروع به‌کار خواهد کرد.

زمانی که چراغ هشدار سوخت روشن می‌شود، به سرعت سوختگیری نمایید و به عدد نشان داده شده توسط DTE اعتماد نکنید. به‌خصوص وقتی که خودرو روی جاده‌های پردست‌انداز حرکت می‌کند، DTE نمی‌تواند کارکرد طبیعی خود را نشان دهد.

خط دوم کیلومترشمار: مصرف سوخت لحظه‌ای یا میانگین

مصرف سوخت لحظه‌ای: زمانی که سرعت خودرو کمتر از ۳ کیلومتر بر ساعت است، تنها علامت “Km 100/L —” نمایش داده می‌شود. اگر سرعت بیشتر یا مساوی ۳ کیلومتر بر ساعت است، مصرف سوخت لحظه‌ای نمایش داده می‌شود که هر ثانیه به‌روزرسانی می‌شود.

مصرف سوخت میانگین: زمانی که سوئیچ خودرو در وضعیت ON قرار می‌گیرد و درواقع خودرو هنوز روشن نشده است، مصرف سوخت میانگین قبلی ظاهر می‌شود. اما وقتی خودرو روشن می‌شود، مصرف سوخت میانگین حال حاضر به نمایش در می‌آید. این عدد هر ده ثانیه یکبار به‌روزرسانی می‌شود.

خط سوم کیلومترشمار: مسافت سنج و مسافت سنج سفری

مسافت‌سنج، مجموع مسافت طی شده توسط خودرو از زمان خروج از خط تولید را نمایش می‌دهد که از صفر تا ۹۹۹،۹۹۹ کیلومتر و با دقت ۱ کیلومتر می‌باشد.

مسافت‌سنج سفری، مجموع مسافت طی شده توسط خودرو از آخرین بار صفر شدن اطلاعات را نمایش می‌دهد. وقتی می‌خواهید به سفر بروید و به دنبال این هستید که در پایان سفر، مطلع شوید که چه مسافتی را طی کرده‌اید، باید این گزینه را از ابتدای سفر، صفر کرده تا معیار دقیقی در دسترس داشته باشید. عدد نشان داده شده از صفر تا ۹۹۹.۹ کیلومتر و با دقت ۰.۱ کیلومتر خواهد بود. اگر به هر دلیلی اتصال باتری قطع شود، این مقدار دوباره صفر می‌شود.

تغییر مقادیر نمایشگر

برای انتخاب هر یک از سه خط اشاره شده در بالا، دکمه تنظیم را در جهت حرکت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت حرکت عقربه‌های ساعت بچرخانید، خط انتخاب شده چشمک می‌زند. برای تغییر مقادیر هر خط، دکمه تنظیم را بیش از ۰/۳ ثانیه و کمتر از ۲ ثانیه فشار داده و نگه دارید.

پاک کردن/صفر کردن

شما می‌توانید بعضی از پارامترها را صفر نمایید. این امکان برای پارامترهایی مانند مدت زمان حرکت خودرو، سرعت میانگین، مصرف سوخت میانگین و مسافت‌سنج سفری وجود دارد. برای انجام این کار، پارامتری که می‌خواهید پاک شده یا صفر شود را انتخاب کرده و دکمه تنظیم را بیش از ۲ ثانیه فشار داده و نگه دارید.

برای صفر کردن مقدار DTE، زمانی که سوئیچ خودرو در وضعیت ON قرار دارد، دکمه تنظیم را بیش از ۲ ثانیه فشار داده و نگه دارید.

 

چراغ‌های هشدار و نمایشگر

۲۹ چراغ هشدار و نمایشگر در خودروی جک S5 قرار دارد که با بعضی از آن‌ها هر روز سروکار دارید و بعضی‌ها را هم ممکن است هیچ‌گاه نبینید. به دلیل اهمیت موضوع این چراغ‌های هشدار، آن را در مقاله‌ای جداگانه تحت عنوان”چراغ های هشدار جک S5” مورد بررسی دقیق قرار داده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه نمایید.

برای کسب اطلاعات در رابطه با علامت key out در ماشین جک s5، مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

همچنین برای مطالعه دقیق‌تر کد خطاها نیز مقالۀ “کد خطاهای جک اس ۵” را مطالعه نمایید.

 

کلیدها

بعد از خرید خودروی جک اس ۵، به مانند هر خودروی دیگری، شما نیز صاحب دو سوئیچ ریموت جک S5 خواهید شد. برای ایمنی بیشتر بهتر است یکی از آن‌ها را در جای امنی قرار دهید تا در صورت مفقود شدن ریموت اصلی، بتوانید از آن استفاده نمایید. این ریموت‌ها به‌دلیل اینکه دارای قطعات الکترونیکی هستند، باید به دور از تابش مستقیم نور خورشید، دمای بالا و رطوبت باشند و همچنین نباید در تماس با مایعات قرار بگیرند. وارد آمدن ضربات به آن، مانند افتادن از ارتفاع زیاد، می‌تواند آسیب جدی به ریموت وارد نماید. نمونه‌ای از سوئیچ ریموت را در زیر مشاهده می‌نمایید:

سوئیچ ریموت جک S5

اگر هر دو سوئیچ ریموت را گم کردیم باید چه اقدامی کنیم؟ در زمان خرید خودرو، یک پلاک کد جک S5 به شما تحویل داده می‌شود که دارای یک کد بر روی آن است. در نگهداری از این پلاک کد، دقت نمایید. زیرا در صورت مفقود شدن ریموت‌ها، شما نیاز به این پلاک خواهید داشت و باید کد روی آن را به کارخانه اعلام نمایید تا سوئیچ ریموت جدید برای شما ساخته شود.

یک سوئیچ ریموت دارای حداقل سه دکمه است که هر کدام کار خاصی را انجام می‌دهد.

دکمه قفل کردن: با یک بار زدن این دکمه، تمام درب‌های خودرو قفل می‌شوند. در زمان قفل شدن نیز یک بار چراغ راهنما روشن و خاموش شده و یک بوق کوتاه نیز زده می‌شود. این به این معناست که تمام درب‌ها قفل شده و سیستم ضدسرقت نیز فعال شده است.

دکمه باز کردن: این دکمه برعکس دکمۀ قبلی عمل کرده و تمام درب‌ها را باز می‌کند. بعد از زدن دکمه نیز دو بار چراغ راهنما روشن و خاموش می‌شود. اگر ۳۰ ثانیه بعد از زدن این دکمه، هیچ‌کدام از درب‌های خودرو باز نشوند، به صورت اتوماتیک، تمام آن‌ها دوباره قفل شده و سیستم ضدسرقت فعال می‌شود.

دکمه صندوق عقب: گاهی اوقات که تمام درب‌ها قفل هستند، شاید بخواهید فقط درب صندوق عقب را جداگانه باز نمایید. با زدن این دکمه، درب صندوق باز می‌شود و با بستن این درب، خودش اتوماتیک قفل می‌شود. همچنین بعد از زدن این دکمه، اگر تا ۳۰ ثانیه، درب صندوق باز نشود، مجدد به‌صورت اتوماتیک قفل می‌شود.

علت کار نکردن ریموت جک s5

گاهی اوقات سوئیچ ریموت عمل نمی‌کند که می‌تواند دلایل مختلفی برای آن وجود داشته باشد. زمانی که کلید، داخل سوئیچ استارت باشد، فاصله سوئیچ از خودرو زیاد باشد، باتری سوئیچ ریموت ضعیف شده باشد، هوا خیلی سرد باشد و یا تداخل رادیویی وجود داشته باشد، ممکن است ریموت درست عمل نکند. در این مواقع بهتر است به‌صورت دستی خودرو را باز و یا قفل نمایید.

همچنین باوجود پیشرفت‌های بسیار در فناوری سیستم ضدسرقت جک اس ۵، پیشنهاد می‌شود که بعد از قفل کردن درب‌ها با کنترل از راه دور، برای اطمینان از قفل بودن تمام درب‌ها، حداقل دستگیره یکی از آن‌ها را امتحان نمایید تا از بسته بودن آن مطمئن شوید.

آیا ریموت کنترل از راه دور ضد آب است؟ خیر این ریموت کاملاً ضد آب نیست و اگر رطوبتی به داخل آن نفوذ نماید، ممکن است باعث ایجاد نقص در عملکرد آن شود. به همین دلیل باید در نگهداری از آن، دقت لازم را به عمل آورید.

تعویض باتری سوئیچ ریموت جک اس ۵

اگر باتری ریموت ضعیف شده باشد، باید اقدام به تعویض آن نمایید. انجام این کار با رعایت نکات ایمنی، بسیار راحت است و خودتان نیز می‌توانید آن را انجام دهید.

  • قاب روی ریموت را باز کرده و فرستنده را جدا نمایید.
  • باتری قدیمی را خارج و باتری جدید را جایگزین آن نمایید. برای جا زدن باتری جدید، دقت نمایید که قطب باتری را در جای درست قرار دهید. برای اینکه اشتباه نکنید، می‌توانید روش قرارگیری باتری قدیمی را مشاهده نمایید.
  • فرستنده را دوباره در جای خود قرار داده و قاب را ببندید.
  • در زمان تعویض باتری، از لمس صفحۀ مدار خودداری کنید. زیرا ممکن است الکتریسیته ساکن بدن شما به صفحه مدار منتقل شده و به آن آسیب وارد کند.
  • سطح باتری را بدون دستکش لمس نکنید زیرا این کار عمر باتری را کم می‌کند.

قفل و باز کردن درب جلو با استفاده از کلید

به دلایل مختلف ممکن است تصمیم بگیرید که از کلید برای قفل و یا باز کردن درب خودرو استفاده نمایید. در این حالت، کلید را در سیلندر قفل درب سمت راننده وارده کرده و به سمت جلوی خودرو بچرخانید. تمام درب‌ها قفل می‌شوند. با قفل کردن درب‌ها به وسیله کلید، سیستم ضدسرقت فعال نمی‌شود. برای باز کردن درب‌ها نیز کلید را به سمت عقب خودرو می‌چرخانیم.

آموزش قفل کردن درب خودرو با کلید

قفل و باز کردن درب جلو بدون استفاده از کلید

سوئیچ استارت را در وضعیت Lock قرار داده و سوئیچ را خارج کنید.

  • کلید قفل داخلی را در وضعیت قفل قرار داده و سپس درب سمت راننده را با بیرون کشیدن دستگیره بیرونی آن قفل کنید.
  • کلید قفل داخلی درب سمت سرنشین و درب‌های عقب را در وضعیت قفل قرار داده و سپس مستقیماً آن‌ها را ببندید تا قفل شوند.

با قفل کردن درب‌ها به این دو روش، سیستم ضدسرقت فعال نمی‌شود. برای قفل کردن درب سمت راننده به این روش، باید دستگیره بیرونی درب را به سمت خودتان بکشید. هنگام قفل کردن درب‌ها به این روش، دقت کنید کلید را داخل ماشین جا نگذارید. اگر درب سمت راننده باز بوده و سوئیچ از محل خود بیرون آورده نشده باشد، قفل شدن درب به وسیله قفل مرکزی امکان‌پذیر نیست. دستگیره داخلی درب را هنگامی که کلید قفل مرکزی در وضعیت باز قرار دارد به سمت داخل بکشید، درب باز می‌شود. همچنین برای باز کردن درب خودرو از بیرون، قفل درب‌های خودرو باید در وضعیت باز قرار داشته باشد.

کلید قفل مرکزی درب‌ها

این کلید که قادر است تمام درب‌ها را از داخل قفل و یا باز کند، در محل پانل شیشه بالابر برقی تعبیه شده است. با فشار جلوی کلید، درب‌ها قفل و با فشار انتهای کلید، درب‌ها باز می‌شوند.

دکمه قفل مرکزی درها در جک S5

باز و بست درب صندوق عقب

اگر قفل مرکزی خودرو در حالت باز قرار داشته باشد، با بیرون کشیدن دستگیره خارجی، درب صندوق باز شده و می‌توانید آن را بالا بکشید. برای بستن نیز درب صندوق را پایین آورده و به آرامی آن را ببندید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید، در لبه صندوق یک دستگیره تعبیه شده تا کار پایین آوردن درب هنگام بستن آن، راحت‌تر انجام شود.

نحوه بستن درب صندوق عقب جک اس فایو

اما اگر به هر دلیلی ریموت کنترل خودرو دچار مشکل شده باشد و نتوان درب را از طریق آن باز کرد، باید از کلید اضطراری داخل خودرو استفاده کرد. برای پیدا کردن این کلید باید صندلی‌های عقب را تا کرده تا به آن برسید. دکمه مربوط به پوشش روی کلید را فشار دهید تا یک اهرم را ببینید. اهرم را در جهت نشان داده شده بکشید تا قفل درب صندوق باز شود.

اهرم باز کردن درب صندوق عقب

همیشه دقت نمایید که در زمان رانندگی، درب صندوق عقب را بسته نگه دارید زیرا باز ماندن آن نه تنها باعث کور شدن دید راننده و احتمال تصادف می‌شود بلکه باعث ورود گازهای سمی اگزوز به داخل کابین خودرو می‌شود که خطرات جدی به دنبال دارد. همچنین هیچ‌گاه نباید از شیشه روی درب و میله نگهدارندۀ درب صندوق به عنوان دستگیره استفاده نمایید زیرا ممکن است باعث شکستن آن‌ها شود.

 

انواع چراغ ها در جک S5 و کلیدهای مرتبط

چراغ‌های مختلفی در جک اس ۵ تعبیه شده است، از چراغ جلوی خودرو و مه شکن و چراغ خطر عقب گرفته تا چراغ سقفی و چراغ تنظیم نور نمایشگر که در داخل خودرو قرار گرفته‌اند. در این بخش ما تمام این چراغ‌ها و نحوه عملکرد دکمه‌های مربوط به آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

کلید چراغ اعلام خطر

از این چراغ برای هشدار به سایر خودروها در شرایط اضطراری استفاده می‌شود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید، یک علامت مثلث بر روی این دکمه تعبیه شده است و همچنین رنگ قرمز برای آن در نظر گرفته شده است تا راننده بتواند به راحتی آن را پیدا کند. حتی زمانی که خودرو در وضعیت خاموش قرار دارد، باز می‌توانید از این کلید استفاده نمایید.

فلاشر جک S5

در زمان روشن بودن چراغ اعلام خطر یا همان فلاشر، تغییر در وضعیت دسته راهنما منجر به تغییر سیگنال راهنما نخواهد شد. در این شرایط به هنگام پیچیدن یا تغییر مسیر، مراقب خودروهای کناری و پشت سر باشید، زیرا آن‌ها نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند که شما تصمیم به انجام چه کاری دارید.

 

کلید تنظیم روشنایی کیلومترشمار

همان‌طور که در عکس زیر مشاهده می‌نمایید این کلید در بخش پایین و سمت چپ کنسول قرار گرفته است. از طربق این کلید امکان تنظیم میزان روشنایی صفحه نمایشگر (کیلومترشمار) جلوی فرمان فراهم می‌شود. البته واضح است که این قسمت فقط در صورتی عمل می‌کند که نور پس زمینه صفحه نمایش روشن باشد.

کلید تنظیم روشنایی جک S5

 

کلید تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو

این قابلیت در خودروی جک اس ۵ قرار گرفته که شما بتوانید ارتفاع نور چراغ‌های جلو را تا پنج وضعیت مختلف تغییر دهید. بسته به موقعیت و شرایطی که در آن قرار دارید، می‌توانید ارتفاع تابش نور را تغییر دهید. این کلید در سمت چپ و پایین کنسول قرار دارد و در صورت روشن بودن چراغ‌های جلو، شما می‌توانید اقدام به تغییر آن نمایید.

کلید تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو جک S5

چراغ سقفی جلو

این چراغ در بین راننده و سرنشین جلو و بر روی سقف قرار گرفته است و وظیفه روشنایی داخل خودرو را برعهده دارد. کلید چراغ سقفی می‌تواند در سه وضعیت چپ (روشن)، وسط (درب) و راست (خاموش) قرار بگیرد. زمانی که کلید در وضعیت روشن قرار بگیرد، چراغ سقفی جلو به صورت دائم روشن می‌شود تا اینکه به صورت دستی خاموش گردد. اما اگر کلید در وضعیت درب قرار بگیرد، با غیرفعال شدن سیستم حفاظت خودرو و یا بیرون کشیدن کلید از سوییچ استارت، برای ۳۰ ثانیه این چراغ روشن شده و سپس به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود. همچنین با فعال شدن سیستم حفاظت خودرو و با با استارت مجدد، این چراغ سقفی به صورت اتوماتیک خاموش می‌گردد. درنهایت اگر کلید سقفی در وضعیت خاموش قرار داشته باشد، در هیچ وضعیتی این چراغ سقفی روشن نخواهد شد.

چراغ سقفی جلو و عقب جک اس 5

چراغ سقفی عقب

این چراغ که در قسمت عقب خودروی جک اس ۵ قرار گرفته است، دارای دو وضعیت خاموش و روشن است. موضوعی که باید به آن دقت نمایید این است که وقتی خودرو را خاموش و آن را ترک می‌نمایید، حتماً چک کنید که این چراغ‌های سقفی روشن نمانده باشند زیرا در بلندمدت باعث تخلیه باتری ماشین خواهند شد.

چراغ لبه درب

این دسته از چراغ‌ها در قسمت لبۀ داخلی درب‌های جلو تعبیه شده‌اند و وقتی هر کدام از درب‌ها را باز می‌کنید، چراغ مربوط به آن درب روشن شده و بعد از بستن درب نیز به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.

چراغ صندوق عقب

برای اینکه در تاریکی شب، امکان دیدن محتویات صندوق عقب فراهم شود، یک چراغ نیز در آن قسمت تعبیه شده است که با باز شدن درب صندوق، این چراغ روشن شده و با بسته شدن درب نیز به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.

چراغ صندوق عقب جک اس 5

چراغ‌های بیرونی خودرو

در بیرون خودروی جک اس ۵، انواع مختلفی از چراغ‌ها تعبیه شده‌اند که هر کدام کاربرد مربوط به خود را دارند. در ادامه به بررسی هر کدام از این چراغ‌ها خواهیم پرداخت.

چراغ ترکیبی (چراغ جلو)

این چراغ را می‌توان مهمترین چراغ در یک خودرو دانست زیرا عدم وجود آن، به‌طور کلی ایمنی خودرو را از بین می‌برد. چهار کاربرد نور بالا، نور پایین، چراغ موقعیت و چراغ راهنما در این چراغ قرار گرفته و به همین دلیل از آن با نام چراغ ترکیبی نیز نام برده می‌شود. دو عدد چراغ ترکیبی زیر، در جک اس ۵ تعبیه شده است:

اجزای چراغ جلو جک S5

چراغ نور بالا یکی از اجزای مهم چراغ ترکیبی است که در مواقع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما چه زمان از نور بالا استفاده کنیم؟ کاربرد آن در جاده‌هایی است که میزان تاریکی بیش از حد است، به‌گونه‌ای که دید شما بسیار محدود است. اما بسیار مهم است که از این چراغ در مواقعی که در جلوی ما خودرویی می‌راند و یا در جهت عکس، خودروها در رفت و آمد هستند، استفاده نشود زیرا دید آن‌ها را به‌طور کل از بین برده و خطرات زیادی به همراه خواهد داشت. حالت نور بالا فاصله‌ای در حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ متر جلوتر یا حدود دو برابر حالت نور پایین را روشن می‌کند. برخی اوقات روشن کردن نور بالا نه‌تنها موجب بیشتر شدن دید نمی‌شود بلکه برعکس عمل می‌کند و دید شما را کاهش می‌دهد. این اتفاق زمانی می‌افتد که هوا مه‌آلود است یا باران و برف شدید در حال باریدن است. در این شرایط، نوری که از چراغ خودروی شما ساتع می‌شود با برخورد به ذرات مه، باران یا برف، بازتاب می‌شود و باعث کم‌تر شدن دید شما می‌شود.

چراغ نور پایین را می‌توان پرکاربردترین جز این چراغ دانست که در حالت عادی و در شب‌ها برای ایجاد روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نور پایین باید طوری تنظیم شود که افراد و اشیا در ۳۵ متری تشخیص داده شوند. اگر خودرویی از رو به روی شما در حال نزدیک شدن باشد و یا از پشت به خودرویی نزدیک می‌شوید، وقتی که به فاصله‌ی ۱۵۰ متری یکدیگر رسیدید، باید چراغ را از نور بالا به نور پایین تغییر دهید.

چراغ راهنما برای اعلام جهت حرکت خودرو به سایر خودروها و عابرین پیاده اطراف آن به کار می‌رود. چراغ موقعیت نیز برای رانندگی در سپیده دم، غروب و هنگامی که دید ضعیف است به کار می‌رود.

 

چراغ مه شکن جلو

رانندگی در شرایط نامناسب جاده‌ای که هوا نامساعد است را در نظر بگیرید. باران‌های شدید، مه و گردوغبار از آن جمله هستند. در این حالت به دلیل اینکه دید رانندگان بسیار کم می‌شود، شرایط بسیار خطرناک است. چراغ مه شکن در این وضعیت به داد رانندگان می‌رسد و دید آن‌ها در جاده وسعت می‌بخشد. همچنین طراحی چراغ مه شکن به‌گونه‌ای است که با افزایش زاویه تابش، مانعِ از بین رفتن دید راننده مقابل، به واسطه تابش مستقیم نور به چشم آن‌ها خواهد شد و این ویژگی عملکرد مثبت آن‌ها را چند برابر می‌کند. چراغ مه شکن که در انگلیسی با نام Fog Lamp شناخته می‌شود، در بخش پایینی سپر قرار گرفته است.

چراغ مه شکن جلو جک اس 5

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید، خودروی جک S5 دارای دو عدد چراغ مه شکن در سمت جلوی خودرو می‌باشد که در درون قاب مربوطه قرار می‌گیرد. در زیر لیست این محصولات را مشاهده می‌نمایید:

 

چراغ مه شکن عقب / چراغ دنده عقب

چراغ مه شکن عقب در انگلیسی با نام Rear Fog Lamp شناخته می‌شود. این چراغ عملاً دو کاربرد دارد، چراغ مه شکن عقب، جهت حرکت خودرو را به خودروهای پشت سر و عابرین در شرایط مه و دید ضعیف نشان می‌دهد تا از تصادفات رانندگی جلوگیری شود. همچنین چراغ دنده عقب، جهت حرکت را هنگام دنده عقب گرفتن به خودروهای پشت سر و عابرین نشان می‌دهد.

چراغ مه شکن عقب جک اس 5

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌نمایید، خودروی جک S5 دارای دو عدد چراغ مه شکن در سمت عقب خودرو می‌باشد که عبارتند از:

 

چراغ دی لایت

لامپ‌های روز یا همان دی لایت (DRL) یک وسیله روشنایی در جلوی وسایل نقلیه موتوری هستند که به‌طور خودکار در زمان روشن شدن موتور، روشن می‌شوند. علت روشن نشدن دی لایت جک s5 می‌تواند دلایل مختلفی از جمله ایراد در سیم کشی برق و سوختن ال‌ای‌دی‌ها داشته باشد.

خودروی جک S5 دارای دو مدل دی لایت می‌باشد که عبارتند از:

آشنایی با چراغ دی لایت جک S5

دی لایت جک S5

 

چراغ ترمز / چراغ وضعیت / چراغ راهنما

چراغ ترمز برای هشدار به خودروهای پشت سر و عابرین و اعلام وضعیت مسیر مقابل به آن‌ها به کار می‌رود. برای تامین ایمنی خود و دیگران، قبل از رانندگی با خودرو، چراغ ترمز را کنترل نمایید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. این چراغ نقش بسیار مهمی در جلوگیری از تصادفات دارد.

چراغ موقعیت یا چراغ وضعیت عقب برای رانندگی در سپیده دم و هنگام غروب، در شرایطی که دید ضعیف است استفاده می‌شود.

چراغ راهنمای عقب نیز برای اعلام جهت حرکت خودرو به خودروهای پشت سر به کار می‌رود. پنجاه تا صد متر قبل از رسیدن به پیچ، ورودی یا محل دور زدن، چراغ راهنما را روشن نمایید تا سایر خودروها کمی زودتر از تغییر مسیر شما آگاه گردند.

همان‌طور که متوجه شدید تمامی این سه کارکرد مهم، در چراغ عقب قرار گرفته‌اند. این چراغ نیز در هر سمت دارای دو تیکه است که باید جداگانه خریداری شوند. قسمت اول این چراغ بر روی گلگیر قرار گرفته که همیشه ثابت است و قسمت دوم نیز بر روی درب صندوق عقب قرار گرفته که به صورت متحرک است، یعنی با باز شدن درب صندوق، این چراغ نیز با سمت بالا حرکت می‌نماید.

چراغ های پشت جک اس 5

چراغ ترمز بالا

چراغ ترمز بالا همان‌طور که در عکس نیز به نمایش در آمده است، به عنوان مکمل چراغ ترمز برای هشدار به خودروهای پشت سر به کار می‌رود.

چراغ پلاک راهنمایی و رانندگی

این چراغ در قسمت بالای پلاک عقب جک اس ۵ تعبیه شده است و دو عدد هستند و هدف آن روشن کردن پلاک خودرو در تاریکی است.

چراغ راهنمای جانبی

این چراغ بر روی آیینه‌های کناری نصب می‌شود و همزمان با سایر چراغ‌های راهنما فعال می‌شوند.

 

چراغ راهنما و دسته راهنما

با فشار دسته راهنما به طرف پایین، راهنمای چپ روشن می‌شود. با فشار دسته راهنما به طرف بالا، راهنمای راست روشن می‌شود. با روشن شدن چراغ راهنما، چراغ نشانگر مربوط به آن جهت نیز بر صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود. چراغ راهنما و دسته راهنما برای اعلام جهت حرکت خودرو به خودروهای دیگر و عابرین به کار می‌روند. تنها در صورت روشن بودن خودرو، چراغ‌های راهنما کار می‌کنند. با اتمام دور زدن و بازگشت غربیلک فرمان به موقعیت اولیه، دسته راهنما به موقعیت اصلی خود برگشته و چراغ راهنما به صورت خودکار خاموش می‌شود.

کلید چراغ‌های بیرون خودرو

برای کنترل چراغ‌های بیرون خودرو از کلید مدور انتهای دسته راهنما استفاده کنید. چندین وضعیت برای این قسمت تعیین شده که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید. 

کلید چراغ های بیرون خودرو

چراغ نور بالا: کلید مدور انتهای دسته راهنما را در وضعیت شماره یک قرار داده، دسته راهنما را به سمت مخالف غربیلک فرمان هل دهید تا صدای کلیک شنیده شود. در این وضعیت چراغ نور بالا روشن می‌شود. همزمان چراغ نشانگر نور بالا بر روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود. برای قرار دادن چراغ‌ها در وضعیت نور پایین، دسته راهنما را به سمت غربیلک فرمان بکشید.

چشمک زدن چراغ‌ها: برای چشمک زدن چراغ‌ها، دسته راهنما را به آرامی به سمت غربیلک فرمان کشیده و رها کنید. در این حالت چراغ نور بالا روشن و خاموش می‌شود. حتی هنگامی که دسته راهنما و چراغ راهنما در وضعیت خاموش قرار دارند، چراغ‌ها چشمک می‌زنند.

چراغ کنترل اتوماتیک یا Auto: با قرار دادن کلید مدور انتهای دسته راهنما در وضعیت Auto یا همان شماره سه، سیستم کنترل اتوماتیک چراغ‌های خودرو فعال می‌شود. این سیستم وضعیت نور چراغ‌ها را بسته به روشنایی محیط اطراف کنترل می‌کند. در زمان تاریکی هوا، سنسور نور خودرو تاریکی را تشخیص داده و چراغ نور پایین و پس زمینه صفحه نمایشگر پشت آمپر را روشن می‌کند. زمانی که نور بیرون بیشتر شود، این چراغ‌ها خاموش می‌شوند. 

اثر مه و دود توسط سنسورها شناسایی نمی‌شوند. در نور روز اگر بر اثر این عوامل دیدتان ضعیف شد و چراغ‌ها به‌طور خودکار روشن نشدند، به صورت دستی آن‌ها را روشن نمایید.

چراغ Follow Me Home: احتمالاً مواقعی پیش آمده که می‌خواهید از خودرو خارج شوید اما به دلیل تاریکی زیاد محیط اطراف، نمی‌توانید به درستی اطراف را ببینید. کاربرد این گزینه در این موارد است. بعد از خارج کردن سوییچ استارت از وضعیت قفل، چراغ راهنما و دسته راهنما را به سمت غربیلک فرمان کشیده و سپس رها کنید. سیستم Follow Me Home فعال شده و چراغ خودرو به مدت ۳۰ ثانیه روشن می‌ماند و سپس به صورت اتوماتیک خاموش می‌گردد.

کلید چراغ مه شکن جلو و عقب

کلید چراغ مه شکن عقب و جلوی خودرو نیز بر روی دسته راهنما قرار دارند. چراغ مه شکن جلو و عقب فقط در صورت قرار داشتن سوئیچ خودرو در وضعیت ON کار می‌کنند.

 

شیشه ها

وقتی سوئیچ خودرو را در وضعیت ON قرار می‌دهید، سیستم شیشه بالابر برقی فعال می‌شود. از روی پانل درب راننده شما می‌توانید تمام شیشه‌های خودرو را مدیریت نمایید، اما از روی پانل درب‌های سایر سرنشینان نیز می‌توانید کنترل شیشه‌های همان درب را نیز داشته باشید.

در تصویر زیر نمایی از پانل سمت راننده را مشاهده می‌نمایید که چهار دکمه برای کنترل چهار شیشۀ خودرو وجود دارد:

شیشه بالابر برقی جک S5

با یکبار فشردن و رها کردن کلید، شیشه به سرعت پایین یا بالا می‌آید. برای متوقف کردن آن، کلید را یک بار در جهت خلاف فشرده و یا کشیده و درنهایت رها نمایید. البته فقط پنل درب راننده است که این سیستم Auto را دارد و دکمه سایر درب‌ها، کارکرد عادی دارد.

کلید قفل شیشه بالابر

در پانل سمت راننده یک دکمه با کارکرد قفل تمام شیشه‌ها وجود دارد که با زدن آن دیگر هیچکس نمی‌تواند به شیشه‌ها دست بزند و آن‌ها را بالا یا پایین ببرد. در تصویر بالا می‌توانید این دکمه را در کنار دکمه Lock پیدا کنید که تصویری از یک شیشه با خط بر روی آن است. برای غیرفعال کردن این قابلیت نیز باید یک بار دیگر بر روی همان دکمه بزنید.

 

شیشه شوی و برف پاک کن

برف پاک کن (به انگلیسی windscreen wiper) از یک نوار لاستیکی باریک تشکیل شده که بر روی یک دسته قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن تمیز کردن شیشه است. جک S5 دارای دو تیغه برف پاک‌کن در شیشه جلو و یک تیغه در شیشه عقب است. وقتی تیغه‌ها نو هستند، لاستیک آن صاف است و هیچ ترک یا شکافی ندارد و بدون این که ردی بر جا بگذارد، آب، برف و یا هرگونه کثیفی را کاملاٌ پاک می‌کند. وقتی تیغه‌ها کهنه می‌شوند، روی آن‌ها ترک و شکاف به وجود می‌آید و باعث شکل گرفتن جرم روی تیغه می‌شوند. این جرم موجب می‌شود، تیغه خوب به شیشه نچسبد و روی شیشه رد به جا بگذارد.

برف پاک‌کن جلو و عقب توسط یک اهرم (به انگلیسی windshield wiper) که در داخل خودرو و در سمت راست غربیلک فرمان قرار گرفته، کنترل می‌شود. عموماً این اهرم در تمامی خودروها از یک استاندارد یکسانی استفاده می‌کنند. نمونه‌ای از این اهرم را در زیر مشاهده می‌نمایید:

اهرم برف پاک کن جک S5

این دسته یا اهرم برای کنترل برف‌پاک‌کن و شیشه‌شوی جلو و عقب خودرو به کار می‌رود. زمانی که سوئیچ در وضعیت ON قرار می‌گیرد، امکان کار با برف‌پاک‌کن وجود دارد. این اهرم دارای پنج وضعیت است که عبارتند از:

  1. MIST
  2. OFF (توقف کامل)
  3. INT (توقف موقت یا حالت اتوماتیک)
  4. LOW (سرعت کم)
  5. HI (سرعت زیاد) 

برای انتخاب هر یک از این وضعیت‌ها باید دسته برف‌پاک‌کن را به بالا یا پایین حرکت دهید. برای انتخاب وضعیت MIST، دسته برف‌پاک‌کن را از وضعیت OFF به سمت بالا حرکت داده، سپس کلید برف‌‎پاک‌کن را در وضعیت MIST قرار دهید. اگر دسته را در این وضعیت رها کنید، به صورت خودکار به وضعیت اصلی خود برمی‌گردد. برف‌پاک‌کن در حالت MIST فقط یک بار حرکت می‌کند. اما اگر دسته راهنما را در این حالت رها نکنید، برف‌پاک‌کن به حرکت خود ادامه می‌دهد. این حالت برای پاک کردن شبنم و قطرات کوچک آب از شیشه به کار می‌رود.

در وضعیت INT، برف‌پاک‌کن به صورت متناوب عمل می‌کند. در زمان فعالیت متناوب، با چرخاندن کلید مدور میانی، فواصل زمانی حرکت برف‌پاک‌کن تنظیم می‌گردد. با قرار دادن دسته در وضعیت LO (سرعت کم) و HI (سرعت زیاد)، برف‌پاک‌کن با سرعت کم یا زیاد به حرکت ادامه می‌دهد.

برف پاک کن شیشه عقب

برف‌پاک‌کن شیشه عقب به وسیله کلید مدور انتهای دسته برف‌پاک‌کن کنترل شده و شامل سه وضعیت ON، OFF و INT است. 

شیشه شوی جلو و عقب

برای استفاده از شیشه شوی جلو، دسته برف‌پاک‌کن را به سمت غربیلک فرمان بکشید. در این صورت، شیشه شوی آب را به شیشه پاشیده و تا زمانی که دسته را رها نکنید، برف‌پاک‌کن به صورت متناوب و با سرعت کم کار می‌کند. با رها کردن دسته، برف‌پاک‌کن یک بار دیگر کار کرده و متوقف می‌شود. برای استفاده از شیشه شوی عقب، برف‌پاک‌کن را در جهت مخالف غربیلک فرمان هل دهید. 

قیمت چیلر تهویه آسمان

فروش چیلر

 

موارد احتیاطی مهم در رابطه با نحوه استفاده از برف‌پاک‌کن

  • در آب‌وهوای سرد، همیشه یخ زدن تیغه برف‌پاک‌کن و شیشه را بررسی نمایید. اگر یخ زده باشد باید قبل از استفاده، یخ آن را باز نمایید. همچنین اگر هر مانع دیگری بر روی شیشه وجود دارد، اقدام به برداشتن آن نمایید. در صورتی که این کار را انجام ندهید، ممکن است موتور برف‌پاک‌کن و یا تیغه‌های آن آسیب ببینند.
  • وقتی که شیشه خشک است، برف‌پاک‌کن را روشن نکنید، زیرا این کار سبب خراش خوردن شیشه و آسیب دیدن تیغه برف‌پاک‌کن می‌شود.
  • از شیشه شوی بیشتر از ۱۵ ثانیه پشت سر هم استفاده نکنید. همچنین اگر مخزن شیشه شوی خالی است، هیچ‌گاه از شیشه شوی استفاده نکنید.
  • اگر خودرو در شرایط یخبندان قرار دارد، حتماً از مایع شیشه شوی حاوی ضد یخ استفاده نمایید.
  • در هوای یخبندان در صورتی که شیشه جلو گرم نشده است، استفاده از برف‌پاک‌کن توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است با این کار مایع شیشه شوی روی شیشه یخ زده و دید راننده را مسدود نماید.

 

آینه‌ها و آفتاب‌گیر

خودروی جک اس ۵ به مانند سایر خودروها دارای یک عدد آینه دید عقب در داخل خودرو و دو عدد آینه جانبی دید عقب در خارج خودرو است. پیش از اینکه شروع به رانندگی نمایید، آینه‌های دید عقب خارجی و داخلی خودرو را در زاویه مناسب تنظیم نموده و سطح روی آن‌ها را نیز تمیز کنید. در ادامه کارکرد آن‌ها را مورد بررسی بیشتر قرار خواهیم داد.

یکی از آپشن‌های پرکاربرد در خودرو جک S5 به‌خصوص در هنگام شب، آینه الکتروکرومیک است. آینه الکتروکرومیک جک اس ۵ مانع از بازتاب و انعکاس نور چراغ خودروهای پشت سر در آینه می‌شود. اکثر مواقع بازتاب این نور باعث اختلال در دید راننده و افزایش احتمال بروز تصادف در جاده‌ها می‌شود.

آینه دید عقب داخلی

آینه داخل خودرو نقاطی را که راننده با آینه‌های بغل نمی‌تواند ببیند را نشان می‌دهد، در واقع آینه داخلی خودرو نشان دهنده نقطه‌‌های کور است. راننده با استفاده از آینه وسط یا آینه داخلی می‌تواند پشت خود را ببیند و روی آن کنترل داشته باشد. برای تنظیم این آینه، قسمت میانی آینه را با دست گرفته و به سمت بالا، پایین، چپ و راست حرکت دهید. آینه باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که خودروهای پشت سر به وضوح دیده شوند.

آینه الکتریکی دید عقب ضد انعکاس

موقعیت اولیه: کلید وضعیت ضدانعکاس آینه دید عقب در جهت مقابل خودرو بوده و رو به سمت شیشه جلو دارد.

وضعیت ضدانعکاس: کلید وضعیت ضدانعکاس باید به سمت داخل خودرو قرار گیرد.

آینه الکتریکی دید عقب ضد انعکاس اتوماتیک

اگر این Option در خودروی شما فعال باشد، سیستم ضدانعکاس اتوماتیک به وسیله کلید کارکرد آن فعال و غیرفعال می‌شود. با قرار گرفتن سوئیچ خودرو در وضعیت روشن، سنسور تعبیه شده بر روی آینه شدت انعکاس نور آینه را با توجه به تاریکی محیط سنجیده و در صورت نیاز، سیستم ضدانعکاس را فعال می‌کند. در زمان دنده عقب گرفتن، سیستم ضدانعکاس به صورت خودکار غیرفعال می‌شود.

اگر شعاع نور ورودی به سنسور، به وسیله سایبان مسدود شده و یا تحت تاثیر قرار گیرد، سیستم ضدانعکاس نمی‌تواند کارکرد صحیح از خود نشان دهد. 

برای تمیز کردن آینه دید عقب، از یک دستمال کاغذی آغشته به مایع شیشه‌شوی استفاده کنید. پاشش مستقیم مایع شیشه‌شوی به آینه توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است مایع وارد قاب آینه گردد.

 

آینه دید عقب خارجی

عموماً از این آینه با نام آینه بغل نام برده می‌شود که در دو سمت خودرو قرار گرفته و از اهمیت زیادی برای راننده برخوردار است. شما می‌توانید این دو آینه را از داخل خودرو و از روی پنلی که در قسمت زیرین سمت چپ کنسول راننده قرار دارد، مدیریت کرده و جهت آن‌ها را تغییر دهید. برای تنظیم الکتریکی آینه‌های بغل، سوئیچ خودرو باید در وضعیت ON قرار گیرد.

آینه بغل جک اس 5

تنظیم آینه بغل چپ جک S5: کلید کنترل آینه بغل (۱) را در جهت چپ قرار دهید. سپس به وسیله کلید چهار جهته (۲)، آینه بغل چپ را در زاویه مناسب تنظیم نمایید.

تنظیم آینه بغل راست جک S5: کلید کنترل آینه بغل (۱) را در جهت راست قرار دهید. سپس به وسیله کلید چهار جهته (۲)، آینه بغل راست را در زاویه مناسب تنظیم نمایید.

اگر کلید کنترل آینه بغل (۱) در حالت وسط قرار گرفته باشد، هیچ کدام از آینه‌های جانبی حرکت نمی‌کنند.

گرمکن آینه بغل (در صورت مجهز بودن)

سیستم برفک‌زدای شیشه عقب و آینه بغل با یک کلید کنترل می‌شوند. وقتی سوئیچ خودرو در وضعیت ON قرار دارد، کلید سیستم ایرکاندیشن را در وضعیت برفک‌زدایی شیشه عقب قرار دهید. گرمکن آینه بغل روشن شده و قطرات باران، مه و بخار را از روی سطح آن پاک می‌کند. با گذشت ۲۰ دقیقه از شروع کار سیستم برفک‌زدایی، گرمکن به صورت خودکار خاموش می‌شود. همچنین اگر سیستم برفک‌زدایی را خاموش نکرده باشیم ولی سوئیچ خودرو در وضعیت Off قرار گیرد، این سیستم خاموش می‌شود. وقتی خودرو مجدد روشن شود، سیستم دوباره شروع به کار می‌کند.

وقتی سیستم برفک‌زدایی روشن باشد، قاب آینه بغل داغ می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود به آن دست نزنید. همچنین اگر خودرو برای مدت زیادی روشن نشده باشد، باتری خودرو در ابتدا توان کافی برای روشن کردن این سیستم ندارد و باید اندکی صبر نمایید تا باتری خودرو کامل شارژ شود.

تا کردن دستی آینه بغل

برای تا کردن آینه جانبی بغل، آن را با دست به سمت خودرو فشار دهید. در زمان پارک خودرو در کوچه‌های باریک، پیشنهاد می‌شود که این آینه‌ها را تا کنید.

تا کردن الکتریکی آینه بغل

اگر خودروی شما به این قابلیت مجهز شده باشد، می‌توانید به راحتی و با زدن یک دکمه (دکمه ۳ در عکس بالا) اقدام به تا و یا باز کردن آینه‌ها نمایید. اگر موقعیت آینه جانبی شما به صورت ناگهانی به دلیل برخورد با یک جسم سخت، تغییر کند، آینه را حتما با استفاده از دکمه تا کرده و دوباره باز نمایید. انجام این عمل به صورت دستی ممکن است عملکرد آینه را دچار مشکل نماید.

 

آفتاب‌گیر

برای حفاظت از راننده و سرنشین جلو از تابش مستقیم نور آفتاب، خودرو به دو آفتاب‌گیر مجهز شده است، آفتابگیر راست جک S5 و آفتابگیر چپ جک S5. این آفتاب‌گیر هم می‌تواند مانع تابش نور خورشید از جلو و هم از کنار شود. برای مقابله با تابش آفتاب از جوانب، آفتاب‌گیر را بیرون آورده و به جوانب خودرو بچرخانید. همچنین در پشت آفتاب‌گیر سرنشین جلو، یک عدد آینه آرایشی قرار دارد که با باز کردن درپوش آن، یک چراغ نیز در کنارش روشن می‌شود.

 

سان روف

در صورتی که خودرو دارای سان روف است، وقتی که سوئیچ در وضعیت ON قرار می‌گیرد، می‌توانید آن را بازوبست نمایید. با زدن دکمه “باز شدن” سان روف در کسری از ثانیه باز می‌شود. اگر در مسیر باز شدن، دکمه را بار دیگر بزنید، عملیات باز شدن متوقف شده و سان روف تا همان میزانی که باز شده، باقی می‌ماند.

سان روف جک S5

همچنین سان روف دارای یک سایبان نیز می‌باشد که از ورود نور شدید خورشید به داخل اتومبیل جلوگیری می‌کند. زمانی که سان روف باز است، سایبان نیز به صورت اتوماتیک باز می‌شود اما برای بستن آن باید به صورت دستی اقدام نمایید.

برای سالم نگه داشتن سان روف همیشه و به‌طور مرتب ریل‌های آن را تمیز کرده و روانکاری نمایید. همچنین وقتی برف بر روی آن نشسته، قبل از باز کردن سان روف اقدام به برداشتن برف‌ها نمایید.

 

صندلی‌ها و غربیلک فرمان

تنظیم صحیح صندلی‌ها می‌توانند باعث راحتی و امنیت بیشتر راننده و سایر سرنشینان خودرو گردد، به همین دلیل در ادامه به تمام مواردی که مربوط به صندلی‌های جک S5 می‌باشد خواهیم پرداخت.

نکتۀ بسیار مهمی که وجود دارد این است که مواردی که گفته خواهد شد را هیچ‌گاه در زمان رانندگی انجام ندهید. زیرا ممکن است به دلایل مختلف تمرکز خود را از دست داده و بیش از حد صندلی را جابه‌جا نمایید که این موضوع می‌تواند باعث خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده شده و تصادفات مرگباری را به همراه داشته باشد.

تنظیم صندلی به سمت جلو و عقب

این کار توسط اهرمی که در قسمت زیرین جلوی صندلی قرار گرفته انجام می‌شود. اهرم را بالا کشیده و صندلی را در طول ریل به سمت جلو و عقب حرکت داده و در مکان دلخواه تنظیم کنید. با قرار گرفتن صندلی در موقعیت مناسب، اهرم را رها کنید تا در موقعیت جدید ثابت شود.

تنظیم زاویه پشتی صندلی

برای تنظیم زاویه پشتی صندلی، اهرم تنظیم را که در بخش بیرونی نشیمنگاه صندلی قرار گرفته، بالا کشیده و پشتی را در موقعیت دلخواه تنظیم کنید. با قرار گرفتن پشتی در وضعیت دلخواه، اهرم را رها کنید تا در وضعیت جدید ثابت گردد. برای کاهش ضربه و آسیب جسمی در زمان ترمزهای ناگهانی، در زمان حرکت خودرو باید پشتی صندلی راننده و سرنشین جلو در حالت قائم تنظیم شود. در صورت باز بودن بیش از حد پشتی صندلی، حفاظت ناشی از کمربند ایمنی و ایربگ به شدت کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است در زمان تصادف، راننده و سرنشین جلو از زیر کمربند لیز بخورند. در مجموع با باز بودن بیش از حد زاویه پشتی صندلی، کمربند نمی‌تواند کارایی کامل خود را داشته باشد. 

تنظیم ارتفاع صندلی

صندلی راننده خودروی جک اس ۵ مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع است. دستگیره تنظیم ارتفاع در قسمت بیرونی تشک صندلی قرار دارد. با بالا و پایین بردن دستگیره تنظیم ارتفاع، می‌توانید صندلی را در ارتفاع دلخواه خود تنظیم کنید.

 

اما تنظیم درست صندلی جک S5 چگونه است؟

صندلی را طوری تنظیم کنید که هنگام گاز دادن، زانوهایتان کمی خم‌شده باشند. اگر هنگام گاز دادن پاهایتان کاملاً صاف هستند، صندلی خود را کمی به جلو حرکت دهید. اگر زانوهایتان بیش‌ازحد خم‌شده‌اند، صندلی خود را عقب ببرید. هنگام رانندگی، زانوهای خود را به مقدار کمی خم‌کنید تا دچار زانودرد نشوید. طوری روی صندلی بنشینید که بین زانوها و صندلی شما به‌اندازه پهنای دو انگشت فاصله باشد. دو انگشت خود را بین لبه صندلی و پشت زانوهای خود قرار دهید. اگر دو انگشت شما در این فاصله جای نمی‌گیرد، صندلی خود را کمی عقب ببرید. صندلی خود را بالا بیاورد تا نشیمنگاه شما هم‌سطح زانوهایتان قرار گیرد. اگر به‌راحتی نمی‌توانید اطراف خود را از پنجره نگاه کنید، صندلی را کمی بالا بیاورید. در حالتی که نشیمنگاه شما پایین‌تر از زانوهایتان قرارگرفته باشید، رانندگی نکنید. پشتی صندلی را طوری تنظیم کنید که شیب آن زاویه ۱۰۰ درجه داشته باشد. قرار گرفتن در این زاویه، مانع از فشار آمدن به پایین کمر شما شده و باعث راحتی‌تان خواهد شد. اگر هنگام چرخاندن فرمان، شانه‌هایتان از پشتی بلند می‌شوند، بدین معنی است که پشتی صندلی شما بیش‌ازحد عقب است. اگر هنگام رانندگی، به سمت جلو قوز می‌کنید (خم می‌شوید)، پشتی صندلی را کمی جلو بیاورید. اگر زاویه پشتی صندلی به‌درستی تنظیم‌شده باشد، بایستی به‌راحتی بتوانید به فرمان دسترسی داشته باشید و آرنج‌هایتان کمی خم‌شده باشند.

صندلی الکتریکی

اگر جک اس ۵ شما به صندلی الکتریکی مجهز باشد، دکمه‌های مختلفی در کنار صندلی مشاهده خواهید کرد که کاربرد آن‌ها عبارتند از:

  1. حافظه
  2. تنظیم جلو و عقب رفتن و ارتفاع صندلی
  3. تنظیم زاویه پشتی صندلی
  4. تنظیم محافظ کمر

در این حالت صندلی شما به گرم‌کن نیز مجهز است و کلید کنترل آن بر روی پانل ایرکاندیشن قرار دارد.

تنظیم صندلی جک S5

برای صندلی الکتریکی باید این نکات را مد نظر قرار دهید:

  • ضعیف بودن باتری خودرو در کارکرد سیستم الکتریکی صندلی، تاثیر منفی می‌گذارد.
  • با روشن شدن خودرو، توابع سیستم الکتریکی صندلی فعال می‌شود. 
  • از انجام عملیات متعدد پرهیز کرده و هر بار فقط یک تنظیم را انجام دهید.
  • صندلی مجهز به سیستم حافظه را تنها زمانی می‌توان تنظیم کرد که خودرو پارک شده باشد.
  • در صورت حضور سرنشین بیمار یا تب‌دار در خودرو، از سیستم گرم‌کن صندلی با احتیاط استفاده نمایید.
  • ریختن مایعات و قرار داشتن اجسام تیز بر روی صندلی، می‌تواند به سیستم گرم‌کن آسیب بزند.

سیستم حافظه صندلی

صندلی این خودرو به حافظه دو وضعیتی مجهز است. بعد از تنظیم صندلی در موقعیت دلخواه خود، دکمه SET را فشار دهید. با شنیدن صدای بوق، دکمه ۱ را فشار دهید. پخش مجدد صدای بوق نشان می‌دهد موقعیت صندلی در حافظه ذخیره شده است. با همین روش موقعیت دوم هم می‌تواند بر روی دکمه ۲ تنظیم شود. در صورتی که موقعیت صندلی تغییر کرده باشد، با فشردن دکمه‌های ۱ و ۲، صندلی به موقعیت ذخیره شده در حافظه بر می‌گردد. برای تغییر موقعیت ذخیره شده در حافظه، مراحل بالا را تکرار نمایید.

تنظیم ارتفاع و جلو و عقب رفتن صندلی

صندلی راننده خودرو به دکمه‌های تنظیم ارتفاع جلو و عقب رفتن صندلی مجهز است. مراحل تنظیم ارتفاع و جلو و  عقب رفتن صندلی به ترتیب زیر است:

با فشردن دکمه در جهت رو به بالا و رو به پایین، می‌توانید صندلی را به ارتفاع دلخواه خود تنظیم نمایید. با فشردن دکمه به سمت جلو و عقب، صندلی را تا رسیدن به موقعیت دلخواه خود جلو و عقب ببرید.

تنظیم محافظ کمر

با فشار دکمه ۱، محافظ کمر به سمت بالا حرکت می‌کند. با فشار دکمه ۲، محافظ کمر به سمت جلو حرکت می‌کند. با فشار دکمه ۳، محافظ کمر به سمت پایین حرکت می‌کند. با فشار دکمه ۴، محافظ کمر عقب می‌رود.

تنظیم محافظ کمر جک اس 5

گرمکن صندلی

این سیستم مناسب فصل زمستان و روزهایی که دمای هوا پایین است، می‌باشد. این سیستم به خوبی می‌تواند طی مدت زمان کوتاهی صندلی و محیط را گرم نماید و دمای موجود را تغییر دهد. مهمترین قسمتی که در این سیستم وجود دارد سیم‌پیچ‌های حرارتی است که در زیر روکش‌های صندلی واقع شده است و زمانی که جریان برق از آن عبور می‌کند شروع به گرم کردن صندلی می‌کند. سیستم گرم کن صندلی از طریق باتری ماشین انرژی خود را تامین می‌کند و سیم‌پیچ‌های حرارتی نیز به‌واسطه باتری خود را شارژ می‌کنند. جریان برق عبوری که درون این سیم‌پیچ‌ها است به کمک سوییچ رله کنترل می‌شود و در واقع همان بخش رله است که این اجازه را می‌دهد تا مدار جریان گرمکن صندلی بسته شود.

صندلی راننده و صندلی سرنشین جلو به سیستم گرمکن مجهز می‌باشند. با فشار کلید مربوطه بر روی پنل تهویه هوا (ایرکاندیشن)، تشک و صندلی گرم شده و چراغ کلید روشن خواهد شد. با فشار مجدد این کلید، سیستم گرمکن غیرفعال شده و چراغ کلید خاموش می‌شود. لازم به ذکر است که اگر برای غیرفعال کردن آن اقدام نکنید، سیستم اتوماتیکی برای خاموش کردن گرمکن وجود ندارد و تا زمانی که خودرو روشن است، گرمکن نیز روشن می‌ماند.

گرمکن صندلی جک S5

تنظیم پشت سری صندلی

پشت سری خودرو یکی از اجزای ساده ولی بسیار مهم صندلی است که نقش بزرگی در تامین امنیت سرنشینان را فراهم می‌نماید. همانطور که می دانید پشت سری در بالای صندلی نصب شده و قابل تنظیم است. در تصادفاتی که از عقب اتفاق می‌افتد، پشت سری مهمترین نقش را ایفا می‌کند. اگر چه در کاهش جراحات تصادفات از جلو نیز نقش به‌سزایی دارد زیرا همان‌طور که می‌دانید وقتی خودرویی از جلو، با عقب خودرویی دیگر برخورد می‌کند، سر سرنشینان خودرو ابتدا به جهتی که در شکل زیر نشان داده شده پرتاب می‌شود و سپس مجدداً به سرعت به جهت خلاف پرتاب می‌شود.

امنیت سر در تصادفات

برای کاهش خطر آسیب‌دیدگی گردن در زمان تصادفات، ارتفاع پشت‌سری را به‌گونه‌ای تنظیم نمایید که لبه بالای آن به موازات بالای سر شما قرار بگیرد. برای تنظیم ارتفاع، دکمه کنار پشت سری را فشار داده و ارتفاع آن را تنظیم نمایید. با فشار پشت‌سری به سمت پایین، ارتفاع آن کاهش پیدا می‌کند. برای بیرون آوردن پشت‌سری نیز ابتدا آن را به‌طور کامل بالا کشیده و سپس دکمه آزاد کردن را فشار داده و پشت سری را خارج نمایید. 

نحوه تنظیم پشت سری جک S5

تمام صندلی‌های جک اس ۵ مجهز به پشت‌سری قابل تنظیم می‌باشند. برای بالا بردن پشت‌سری، آن را بالا بکشید. برای پایین آوردن نیز دکمه کنار آن را نگه داشته و پشت‌سری را به سمت پایین فشار دهید. برای تنظیم ارتفاع پشت‌سری سعی نمایید از هر دو دست خود کمک بگیرید و از تنظیم آن در زمان رانندگی نیز خودداری کنید.

همچنین برای اینکه پشت‌سری را به طور کامل از جای خود خارج نمایید، ابتدا آن را تا جای ممکن بالا آورده و سپس دکمه آزاد کردن را فشار دهید و آن را از جای خود خارج نمایید. برای نصب مجدد آن نیز پشت‌سری را در محل خود جا زده تا صدای اتصال را به گوش بشنوید.

 

سیستم عقب رفتن خودکار صندلی

در صورتی که خودروی شما به این سیستم مجهز باشد، با باز کردن درب خودرو، صندلی به صورت خودکار به عقب حرکت می‌کند. بعد از نشستن بر روی صندلی و بستن درب خودرو، صندلی به جای اولیه خود برمی‌گردد تا بتوانید با آسودگی به رانندگی بپردازید.

 

صندلی عقب

موارد مهمی که در رابطه با صندلی‌های عقب باید بیاموزید، نحوه خواباندن صندلی عقب جک s5، استفاده از زیر آرنجی، رابط اتصال صندلی کودک و پشت‌سری است.

 

غربیلک فرمان

با چرخاندن غربیلک یا چرخ فرمان می‌توان جهت حرکت خودرو را تغییر داد. از آنجاییکه دو دست راننده در بیشتر مواقع بر روی غربیلک فرمان است، بسیاری از اهرم‌ها و کلیدهای کنترلی را بر روی فرمان یا اطراف آن تعبیه می‌کنند. بعضی از نقص‌های مهم فنی در خودرو، تاثیر خود را در غربیلک فرمان نشان می‌دهند بنابراین این وسیله می‌تواند به عنوان بازخوردی مناسب، صحت یا عدم سلامت بخش‌های مهمی از خودرو همچون سیستم جلوبندی و وضیعت فرمان‌پذیری را آشکار نماید.


غربیلک فرمان جک اس 5

کنترل از راه دور غربیلک فرمان

در صورتی که خودروی شما به این Option مجهز باشد، شما می‌توانید مطابق تصویر بالا، دکمه‌های مربوط به آن را در سمت راست فرمان بیابید.

دکمه مکالمه تلفنی / تشخیص صدا : این دکمه در سمت چپ و بالای پنل مربوطه قرار دارد و در تصویر آن یک گوشی تلفن و صورت یک انسان به همراه صدایی که از او خارج می‌شود، وجود دارد. این دکمه فقط مربوط به مدل‌های مجهز به سیستم تشخیص صدا و بلوتوث می‌باشد. زمانی که سیستم بلوتوث فعال نیست، دکمه، سیستم صدا را فعال می‌کند. زمانی که بلوتوث فعال است و با شما تماس گرفته می‌شود، با فشار این دکمه می‌توانید به تماس پاسخ دهید. 

دکمه قطع صدا / پایان مکالمه : این دکمه در سمت چپ و پایین پنل مربوطه قرار دارد. سیستم تلفن فقط مربوط به مدل‌هایی است که مجهز به تلفن بلوتوث و سیستم تشخیص صدا می‌باشند. زمانی که سیستم صدا فعال است با فشار این دکمه، سیستم تشخیص صدا بسته می‌شود. هنگامی که بلوتوث تلفن فعال است با فشار این دکمه می‌توان تماس را قطع یا رد کرد.

کنترل منبع صدا (SRC) : با چرخاندن آن به سمت بالا، به ایستگاه رادیویی قبلی و یا آهنگ قبلی می‌رود. با چرخاندن به سمت پایین نیز به ایستگاه رادیویی بعدی و یا آهنگ بعدی می‌رود.

تنظیم بلندی صدا: این دکمه در سمت راست این پنل قرار گرفته است و با زدن علامت مثبت، صدا زیاد شده و علامت منفی نیز صدا کم می‌شود.

سیستم فرمان الکتریکی (EPS)

سیستم فرمان برقی یا الکتریکی که در زبان انگلیسی با نام Electric Power Steering شناخته می‌شود، فقط در زمان روشن بودن خودرو کار می‌‎کند. در سیستم فرمان برقی، کمک فرمان نه از طریق هیدرولیک، بلکه از طریق موتور الکتریکی فعال می‌شود. این سیستم فرمان شامل هیچ بخش هیدرولیکی اعم از شیلنگ، مخزن سوخت، فیلتر و یا روغن هیدرولیک نشده و کارکردی خوب با حداقل مصرف انرژی ارائه می‌دهد. در مقایسه با فرمان هیدرولیک که بی‌وقفه به انرژی هیدرولیک نیاز دارد، این سیستم فرمان فقط در زمان چرخیدن به این انرژی نیاز پیدا می‌کند. این حالت مصرف انرژی، مصرف سوخت خودرو را کاهش می‌دهد. در زمان استفاده از فرمان الکتریکی، کمک فرمان می‌تواند به‌طور خودکار و با توجه به سرعت خودرو، گشتاور و زاویه چرخش، تنظیم گردد.

امروزه استفاده از فرمان برقی به علت ویژگی‌های مثبت آن جهت تولید خودروهای مدرن توسعه داده شده است. سیستم فرمان برقی چون با سیستم نرم‌افزاری هدایت می‌شود، دقت آن نیز بالا می‌رود.

تنظیم ستون فرمان

برخی‌ خودروها ستون فرمان تنظیم‌‌شونده دارند که امکان تنظیم ارتفاع ستون فرمان را با توجه به ابعاد راننده فراهم می‌کند. این مکانیسم در خودروی جک اس ۵ نیز وجود دارد و می‌توان به صورت مکانیکی این کار را انجام داد. در نوع مکانیکی با خلاص‌کردن یک اهرم، امکان بازی اجزای ستون فرمان نسبت به هم فراهم می‌شود. برای تنظیم ستون فرمان طبق مراحل زیر عمل می‌نماییم:

  1. ابتدا کلید را درون سوئیچ استارت قرار داده تا قفل غربیلک فرمان آزاد شود.
  2. دستگیره قفل در قسمت زیرین ستون فرمان را تا پایین‌ترین جای ممکن بکشید.
  3. ستون فرمان را بالا و پایین ببرید تا در موقعیت دلخواه‌تان قرار گیرد.
  4. دستگیره قفل را بالا بکشید تا غربیلک فرمان در موقعیت جدید قفل شود.
  5. غربیلک فرمان را چند بار بالا و پایین کنید تا از قفل شدن آن مطمئن شوید.

غربیلک فرمان باید به موازات سینه شما قرار گیرد، نه صورتتان. بعد از تنظیم آن توجه نمایید دید صفحه نمایشگر کور نشده و چراغ‌ها به راحتی دیده شوند. هرگز در زمان رانندگی غربیلک فرمان را تنظیم نکنید زیرا این امر می‌تواند حوادث جبران‌ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

نحوه تنظیم ارتفاع فرمان خودرو

 

بوق جک S5 کجاست؟

بوق خودرو یکی از قطعات مهم در تامین ایمنی سرنشینان است که هر راننده‌ای باید از محل قرارگیری آن در خودروی خود آگاه باشد تا بتواند در زمان و مکان خاص به درستی از آن استفاده نماید. بوق جک اس ۵ بر روی غربیلک فرمان قرار گرفته و با اندکی فشار می‌توانید صدای آن را در آورید. 

 

درب موتور

درب موتور یکی از قطعات مهم خارجی است که برای محافظت از موتور و قطعات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک راننده هیچ‌گاه نیازی به باز کردن این درب ندارد مگر اینکه خودرو دچار مشکل شود و بخواهد کاری بر روی آن انجام دهد. اگر آشنایی با تجهیزات خودرو ندارید، پیشنهاد می‌کنیم هیچ‌گاه شخصاً اقدام به باز کردن درب کاپوت جک اس ۵ ننمایید به‌خصوص وقتی که موتور داغ است. همچنین اگر بخار از لای درب موتور خارج می‌شود، هیچ‌وقت اقدام به باز کردن آن نکنید زیرا امکان سوختگی شدید وجود دارد.

در صورتی که خودرو نیاز به تعمیر دارد و باید در حالت روشن این کار را انجام دهید، مراقب خطرات ناشی از بخش‌های متحرک مانند تسمه‌ها، ژنراتور و فن خنک کننده باشید. برای مثال اگر فن خاموش است، ریسک بردن دست به نزدیکی آن را نکنید زیرا هر آن ممکن است روشن شود. همچنین همیشه از میله نگهدارندۀ درب کاپوت برای باز نگه داشتن درب استفاده کنید تا از خطرات ناشی از افتادن درب بر روی خود و یا دیگران جلوگیری کنید.

قبل از شروع رانندگی حتماً بررسی نمایید که درب کاپوت خودروی جک شما بسته است وگرنه در زمان رانندگی این خطر وجود دارد که درب باز شده و جلوی دید شما را بگیرد و به خصوص در جاده‌ها این موضوع می‌تواند باعث خطرات جبران ناپذیری شود.

درب کاپوت جک اس 5

نحوه باز کردن درب موتور یا کاپوت جک S5 به مانند سایر خودروها می‌باشد و باید برای انجام آن به دنبال دستگیرۀ مربوطه در زیر پای راننده و به عبارتی زیر کنسول سمت راننده باشید. مراحل باز و بسته کردن این درب عبارتند از:

  1. دستگیره مربوطه را در زیر کنسول راننده و در قسمت چپ آن یافته و بکشید.
  2. به بیرون از خودرو رفته و دست خود را از لبه جلویی درب موتور به داخل برده، قفل ایمنی را آزاد کرده و درب کاپوت را به سمت بالا بکشید.
  3. میله نگهدارندۀ را از جای خود بیرون کشیده و آن در سوراخ تعبیه شده بر روی سطح داخل درب کاپوت جا بزنید.
  4. برای بستن درب کاپوت جک اس ۵ نیز آن را مقداری به بالا برده تا میله نگهدارنده آزاد شود. میله را در جای اول خود خوابانده و درب موتور را به آهستگی پایین بیاورید. در فاصله ۳۰ سانتی‌متری آن را رها کنید تا درب بسته شود. اگر باز بسته نشد، دوباره این حرکت را تکرار کنید تا درب بسته شود.

 

 

دریچه مخزن سوخت

همیشه وقتی که خودروی جدیدی خریداری می‌شود اولین سوالی که در پمپ بنزین برای راننده پیش می‌آید این است که چگونه درب مخزن بنزین را باز کند؟ خیلی‌ها در این مواقع مستاصل شده و درنهایت از مامور پمپ بنزین برای یافتن آن کمک می‌گیرند. در رابطه با جک S5 نیز احتمالاً این سردرگمی برای خیلی‌ها پیش می‌آید که دکمه باک بنزین جک S5 کجاست؟ برای یافتن آن در نواحی عجیب و غریب دنبالش نباشید. ضامن درب مخزن بنزین جک S5 در کف خودرو و در زیر صندلی راننده قرار گرفته است. با کشیدن این ضامن، درب مخزن سوخت به سرعت باز می‌شود و شما می‌توانید ورودی این مخزن را در انتهای سمت چپ خودرو (سمت رانند) بیابید. وقتی درب این مخزن را کامل باز کنید، یک درپوش دیگر خواهید دید که اگر آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بپیچانید، به راحتی باز شده و شما می‌توانید عملیات سوختگیری را انجام دهید. بعد از اتمام سوختگیری نیز درپوش پیچی را در جهت عکس بچرخانید تا محکم شود و در پایان درب مخزن بنزین را ببندید.

در زمان سوختگیری حتماً دقت کنید که خودرو خاموش باشد زیرا بخارات سوخت بسیار خطرناک است. نزدیکی هرگونه شعله آتش مانند سیگار به مخزن سوخت، می‌تواند بسیار خطرناک بوده و باعث آتش‌سوزی شود.

پمپ بنزین جک S5 وظیفه رساندن بنزین از باک خودرو به موتور را بر عهده دارد. این قطعه معمولاً در درون باک نصب می‌شود. این امر موجب کاهش دمای ناشی از فعالیت آن از طریق تماس با بنزین می‌شود و به عملکرد روان این قطعه نیز کمک می‌کند.

 

سیستم ایرکاندیشن

سیستم تهویه مطبوع خودرو یا همان ایرکاندیشن نوعی تکنولوژی است که از آن برای مطلوب کردن هوای داخل کابین استفاده می‌شود. استفاده درست از این سیستم، هوایی خشک و مطبوع را داخل خودرو ایجاد کرده و همچنین با تمیز نگاه داشتن شیشه‌ها، بهترین دید را برای راننده فراهم می‌کند. 

فن دمنده برای کار از انرژی موتور و سوخت استفاده می‌کند. گرمای بخاری از حرارت تلف شده موتور تامین می‌گردد. در نتیجه برای استفاده از سیستم ایرکاندیشن، موتور باید در حالت فعالیت باشد. در صورتی که دمای هوای بیرون خودرو زیاد باشد و رطوبت نیز بالا باشد با روشن شدن کولر، بخار تصعید شده و به شکل قطرات آب از اواپراتور در زیر خودرو چکه می‌کند که این موضوع امری طبیعی است.

هرگز در زمان روشن بودن سیستم ایرکاندیشن سیگار نکشید زیرا در زمان فعال بودن حالت گردش هوا، دود داخل خودرو به اواپراتور چسبیده و بوی نامطبوعی تولید می‌کند که جز با تعویض اواپراتور قابل رفع نیست.

اگر مدت زمان زیادی از ایرکاندیشن استفاده نشود، متعلقات اواپراتور بوی بدی تولید می‌کنند. برای رفع این بوی بد، هر یک ماه یکبار ایرکاندیشن را روشن کرده و شدت جریان هوا را بر روی بالاترین درجه قرار دهید. حتی در فصل زمستان این کار را انجام دهید. البته قبل از انجام این کار، شیشه‌های خودرو را به طور کامل پایین بیاورید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، جک S5 دارای پنج دریچه مخصوص ایرکاندیشن است که با توجه به اینکه در هر دو طرف وجود دارند، تعداد دریچه‌ها به ۱۰ عدد می‌رسد. نام این دریچه‌های خروجی عبارتند از:

  1. دریچه‌های خروج هوای برفک‌زدای شیشه جلو
  2. دریچه‌های خروج هوای برفک‌زدای جانبی
  3. دریچه‌های خروجی جانبی
  4. دریچه‌های خروج هوای مرکزی
  5. دریچه‌های خروج هوای کف خودرو

ایرکاندیشن جک اس 5

تنظیم دریچه‌های خروجی هوا

جهت وزش جریان هوا قابل تنظیم است. با حرکت دادن تیغه‌ی روی پره‌ها در جهات مختلف می‌توان جهت وزش جریان هوا را عوض کرد. با چرخاندن غلتکی که در زیر یا کنار دریچه قرار گرفته می‌توانید دریچه را بسته یا یاز نمایید.

تنظیم دریچه‌های خروجی هوا جک اس 5

 

نحوه تنظیم بخاری جک s5 یکی از سوالات رایج رانندگان این خودروی محبوب است که می‌توانید جزئیات مربوط به آن را در مقاله مربوطه مطالعه نمایید.

فیلتر سیستم ایرکاندیشن

فیلتر مشبک سیستم ایرکاندیشن که در قسمت زیرین شیشه جلو قرار گرفته است با کارکرد قوی مانع ورود مواد مضر و گردوغبار به داخل خودرو می‌شود. این فیلتر اتاق قابل تعویض است. در صورتی که حجم هوای ورودی کاهش چشمگیر داشته و یا اگر فن دمنده صدای زیادی تولید می‌کند، فیلتر باید تعویض شود.

نحوه تعویض قیلتر اتاق (کابین) جک S5

فیلتر کابین جک S5 در پشت باکس داشبورد قرار دارد و شما می‌توانید به راحتی اقدام به تعویض آن نمایید.

 

سیستم صوتی

پیکربندی سیستم‌های صوتی با توجه به نوع و برند آن متفاوت است و باید به دستورالعمل پخش کننده خودرو مراجعه نمایید.

نحوه تنظیم ساعت جک S5

انگشت خود را روی کلید CLK گذاشته و نگه دارید. ساعت شروع به چشمک زدن می‌کند. با فشردن دکمه‌های عقب و جلو بردن، ساعت را تنظیم نمایید. یک بار دکمه CLK را فشار دهید تا ساعت ذخیره شده و دقیقه شروع به چشمک زدن کند. مجدداً با فشار دکمه‌های عقب و جلو، دقیقه را نیز تنظیم نمایید. سپس انگشت خود را روی دکمه CLK گذاشته و نگه دارید. همچنین می‌توانید برای ۵ ثانیه به کلیدها دست نزنید تا ساعت ذخیره شود.

در مدل مجهز به DVD/MP5 نمایش ساعت در نمایشگر DVD انجام می‌شود.

آنتن رادیو شیشه جلو

آنتن رادیو در جلوی شیشه جلو قرار گرفته است. مراقب باشید توری شبکه‌ای آینه آسیب نبیند در غیراینصورت سیگنال‌های رادیو دچار اختلال می‌شود.

 

سیستم استارت خودرو

سوئیچ استارت جک S5 در سمت راست ستون فرمان قرار گرفته و دارای چهار وضعیت مختلف است:

  • وضعیت قفل (Lock): در این وضعیت امکان وارد و خارج کردن کلید استارت وجود دارد. برای خارج کردن کلید از سوئیچ بعد از توقف خودرو، آن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت چرخانده و در وضعیت قفل قرار دهید، سپس آن را خارج نمایید. در انتها غربیلک فرمان را آنقدر بچرخانید تا صدای قفل شدن آن شنیده شود. با قفل کردن غربیلک فرمان امکان به سرقت رفتن خودرو کاهش می‌یابد. گاهی ممکن است کلید را درون سوئیچ استارت قرار دهید ولی برای بردن آن به وضعیت‌های دیگر دچار مشکل شوید و کلید نچرخد. در این مواقع کمی غربیلک فرمان را بچرخانید. ممکن است سیستم قفل فرمان درگیر شده باشد.
  • وضعیت تجهیزات جانبی (ACC): با قرار داشتن کلید در این وضعیت، سیستم صوتی و فندک خودرو کار می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم از تجهیزات برقی خودرو برای مدت زمان طولانی در وضعیت خاموش بودن موتور استفاده نکنید در غیراینصورت امکان خالی شدن شارژ باتری وجود دارد. 
  • وضعیت روشن (ON): با قرار گرفتن سوئیچ در این وضعیت چراغ‌های نشانگر مربوطه بر روی صفحه نمایشگر برای چند ثانیه روشن شده و همه تجهیزات خودرو در وضعیت آماده به کار قرار می‌گیرند. در زمان حرکت خودرو، کلید در این وضعیت باقی می‌ماند. اگر به هنگام خاموش بودن موتور، کلید برای مدت طولانی در این وضعیت قرار بگیرد، شارژ باتری تخلیه می‌شود.
  • وضعیت استارت (Start): فقط برای راه‌اندازی موتور، کلید در این وضعیت قرار می‌گیرد. با روشن شدن موتور، به‌طور خودکار به وضعیت ON بر می‌گردد.

سیستم استارت جک S5

در صورت خاموش شدن غیرطبیعی موتور، کلید را در وضعیت ACC قرار داده و سپس مجدداً استارت بزنید. در غیراینصورت ممکن است موتور روشن نشود.

سیستم کیلس استارت جک S5

یکی از آپشن‌های جذابی که در مدل‌های جدید جک اس ۵ وجود دارد کیلس یا همان استارات دکمه‌ای است، قرارگیری این آپشن در ماشین باعث می‌شود تا راننده دیگر احتیاج چندانی به سوییچ نداشته باشد و همین دکمه کارش را راه می‌اندازد. برای استفاده از سیستم استارت بدون سوئیچ تنها کافیست ریموت در دست، کیف یا جیب خود داشته باشید و به خودرو نزدیک یا از آن دور شوید. برای روشن کردن خودرو مجهز به سیستم کیلس استارت، تنها کافیست دکمه استارت را فشار دهید تا خودرو روشن شود. هنگام توقف نیز باید مجدداً دکمه استارت را فشار دهید تا خودرو خاموش شود.

استارت زدن موتور در خودروی با گیربکس معمولی

  1. ابتدا دنده را در حالت خلاص قرار دهید.
  2. پدال کلاچ را تا انتها فشار دهید.
  3. بدون اینکه پایتان را از روی کلاچ بردارید، سوئیچ را در وضعیت start قرار داده و برای ۱۰ ثانیه نگه دارید تا موتور روشن شود.
  4. با روشن شدن موتور، کلید را رها کنید تا در وضعیت ON قرار گیرد. هرگز اجازه ندهید استارتر و موتور با هم کار کنند.

استارت زدن موتور در خودروی با گیربکس اتوماتیک

  1. برای درگیر کردن ترمز پارک، پای راست خود را بر روی پدال ترمز قرار دهید.
  2. از قرار دادن دسته دنده در وضعیت P اطمینان حاصل نمایید.
  3. سوئیچ را در وضعیت استارت قرار دهید تا موتور به کار بیفتد. اگر موتور استارت نخورد، ظرف ۱۰ ثانیه مجدد استارت بزنید.
  4. قبل از راه افتادن اجازه دهید برای ۳۰ ثانیه موتور درجا کار کند.
  5. تا زمانی که دمای موتور به حد نرمال مورد نیاز نرسیده است با سرعت بالا رانندگی نکنید.

نکات مهم:

  • بعد از خاموش کردن موتور و حتی با قرار گرفتن سوئیچ در وضعیت خاموش، ممکن است فن برای مدتی به کار ادامه دهد.
  • با روشن شدن موتور و زمانی که هنوز موتور سرد است، ممکن است برای مدتی کوتاه سروصدای زیاد ناشی از دوران از آن شنیده شود.
  • در شرایط درگیر بودن ترمز دستی، موتور خودرو نباید برای مدت طولانی روشن باشد.
  • تا موتور به دمای مناسب نرسیده از رانندگی با سرعت بالا خودداری کنید.
  • خودروهای مجهز به کاتالیزور اگزوز را با بکسل کردن بیش از ۵۰ متر راه‌اندازی نکنید. ممکن است سوخت مصرف نشده به داخل کاتالیزور رفته و به آن آسیب بزند.
  • قبل از هل دادن و یا بکسل کردن خودرو برای راه‌اندازی موتور، از باتری یک خودروی دیگر برای روشن کردن استفاده کنید.
  • موتور را در محیط در بسته و بدون تهویه روشن نکنید. مونوکسیدکربن گازی بی‌بو است اما استنشاق آن می‌تواند مسمومیت شدید و مرگ را به دنبال داشته باشد.

 

گیربکس جک S5

گیربکس معمولی ۶ وضعیته

الگوی قرارگیری ۶ دنده گیربکس بر روی دسته دنده حک شده است. برای قرار دادن دسته دنده در وضعیت R (دنده عقب)، قفل دنده عقب را که در زیر دسته دنده قرار دارد بالا کشیده سپس دسته دنده را به وضعیت R ببرید. قبل از دنده عقب گرفتن، خودرو را متوقف کرده و حداقل برای ۳ ثانیه صبر کنید. رفتن به دنده R در زمان حرکت خودرو به گیربکس آسیب وارد می‌کند. در دماهای پایین، وقتی هنوز روان‌کننده گیربکس به میزان کافی گرم نشده، ممکن حرکت دسته دنده به سختی انجام شود. این موضوع طبیعی است و آسیبی به گیربکس وارد نمی‌کند. در دماهای پایین، بازگشت پدال کلاچ هم کندتر انجام می‌شود که طبیعی است و تاثیری بر کارکرد کلاچ نخواهد داشت. گاهی اوقات اگر رفتن به یک دنده به سختی انجام شود، دنده را خلاص کرده، پا را از روی کلاچ بردارید. مجدد پا را بر روی کلاچ گذاشته و به دنده یک یا عقب بروید. از دسته دنده به عنوان جای دست خود استفاده نکنید، در غیراینصورت ماهک گیربکس آسیب می‌بیند.

گیربکس دنده ای جک s5

گیربکس معمولی ۶ وضعیته

گیربکس اتوماتیک

با قرار گرفتن سوئیچ استارت در وضعیت ON، چراغ نشانگر وضعیت دسته دنده را بر روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهد. انواع وضعیت‌های دنده عبارتند از:

دنده پارک (P)

قبل از روشن کردن موتور مطمئن شوید دسته دنده در این وضعیت قرار گرفته است. برای خاموش کردن موتور، ترمز الکترونیکی پارک را درگیر کرده (کلید EPB را فشار دهید) سپس به دنده P بروید. برای رفتن به دنده‌های دیگر، پا را از روی پدال گاز برداشته و بر روی پدال ترمز قرار دهید. همزمان دکمه کنار دسته دنده را فشار دهید. تا زمانی که خودرو کاملاً متوقف نشده به دنده پارک نروید وگرنه گیربکس آسیب می‌بیند.

دنده عقب (R)

از وضعیت R برای دنده عقب گرفتن استفاده می‌شود. پیش از دنده عقب گرفتن توقف کامل نمایید. پیش از رفتن به دنده عقب از دنده خلاص، ضامن کنار دسته دنده را فشار دهید.

دنده خلاص (N)

در این وضعیت چرخ‌ها و گیربکس آزاد هستند. برای روشن کردن مجدد موتور خاموش شده یا برای درجا کار کردن موقت موتور از دنده خلاص استفاده می‌شود. قبل از ترک خودرو دنده را به وضعیت P ببرید. پیشنهاد می‌شود برای رفتن از دنده خلاص به دنده‌های بالاتر، پا را بر روی پدال ترمز قرار دهید. زمانی که خودروی شما به وسیله خودروهای دیگر بکسل می‌شود، دنده باید در وضعیت خلاص قرار بگیرد.

تغییر وضعیت دنده از خلاص به D وقتی دور موتور بالاست بسیار خطرناک است. با این کار خودرو ناگهان به جلو پریده و ممکن است باعث ایجاد خسارت گردد. مگر اینکه موقع انجام این کار، پا بر روی پدال ترمز قرار داشته باشد.

دنده درایو (D)

حرف D به معنی DRIVE یا رانندگی است. در این حالت دنده برای حرکت رو به جلو فعال می‌شود. زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید،‌ دنده درایو، قدرت را از موتور به چرخ‌ها منتقل کرده و با افزایش سرعت، دنده‌ها را رو به جلو تعویض می‌کند. به عبارتی با افزایش دور موتور، دنده‌ها بزرگتر می‌شوند و زمانی که سرعت خودرو کم می‌شود. گیربکس در حالت D دارای ۶ وضعیت مختلف است.

دنده اسپورت (S)

در این وضعیت گیربکس آزادانه از دنده‌ای به دنده دیگر می‌رود. زمانی که تعویض دنده با تاخیر مواجه می‌شود، موتور مدت زیادی در دنده پایین‌تر مانده و در نتیجه سرعت زیاد و گشتاور بالا تولید می‌گردد. بنابراین قدرت موتور افزایش می‌یابد. از آنجایی که وضعیت S تغییر دنده به دنده بالاتر را تا زمان رسیدن به دور موتور بهینه به تاخیر می‌اندازد، با استفاده از این دنده سرعت خودرو بالاتر می‌رود. همینطور الگوی تزریق سوخت به موتور تغییر کرده و مصرف سوخت افزایش می‌یابد.

با رانندگی در وضعیت اسپورت، مصرف سوخت به شدت افزایش می‌یابد. پیشنهاد می‌کنیم در رانندگی‌های روزمره از وضعیت D استفاده نمایید.

دنده گیربکس جک S5

 

سیستم ترمز و ترمز دستی جک S5

سیستم ترمز به این منظور شکل گرفته که با اراده راننده، در ناحیه چرخ‌ها تولید اصطکاک کرده و سرعت ماشین را کم و در نهایت آن را متوقف کند. به این منظور، این سیستم بین لنت ترمز و دیسک چرخ اصطکاک ایجاد کرده و شتاب منفی را شکل می‌دهد تا سرعت کم شده یا اتومبیل به‌طور کامل متوقف شود. امروزه کارکرد سیستم ترمز فراتر رفته و علاوه بر موارد گفته شده، در هندلینگ خودرو هم نقش مهمی دارد. این ویژگی به‌خصوص در پیچ‌ها و دورهای خطرناک، به شدت به فریاد اتومبیل رسیده و از لغزش‌های خطرناک روی جاده یا تغییر جهت آن جلوگیری می‌کند.

سیستم هیدرولیکی که ترمز چرخ‌ها را به حرکت در می‌آورد دارای دو حلقه جداگانه است. هر حلقه به‌طور مورب از داخل خودرو عبور می‌کند. (ترمز چرخ جلو سمت چپ به ترمز چرخ عقب سمت راست متصل است. ترمز چرخ جلو سمت راست به ترمز چرخ عقب سمت چپ متصل است) در صورتی که در یکی از حلقه‌ها نقصی ایجاد شود، همچنان ترمز دو تا از چرخ‌ها به کار خود ادامه می‌دهند. اگر یکی از حلقه‌ها از کار بیوفتد، متوقف کردن خودرو سخت شده و لازم است نیروی بیشتری به پدال ترمز اعمال شود. در این مواقع خودرو را در محل امن متوقف کرده و با تعمیرکار تماس بگیرید.

ترمز دستی جک اس ۵

برای اینکه خودرو در توقف‌های طولانی‌مدت در اثر شیب محل به راه نیفتاده و خطری ایجاد نکند ترمزی به نام ترمزدستی در آن پیش‌بینی شده است. این ترمز ممکن است روی چرخ‌های خودرو قرار داده شده و چرخ‌ها را از چرخیدن باز دارد و یا روی میل گاردان تعبیه شود و مانع گردیدن آن شود. قدرت ترمز دستی به مراتب کمتر از ترمز پایی است و کاربرد آن تنها در مواقعی است که می‌خواهند یک خودروی ایستاده حرکتی نکند. در سیستم ترمز دستی، توسط یک رشته سیم محکم‌، اهرم متصل به کفشک خم می‌شود و لنت‌های ترمز را به کاسه چرخ می‌چسباند. فشار حاصله باعث می‌شود تا چرخ قفل شده و حرکت نکند.

ترمز دستی اهرمی بوده که در تمامی خودروها وجود دارد و با توجه به طراحی خودرو و سیستم ترمز آن، به صورت دستی، پایی و یا برقی است. جک S5 در مدل قدیمی، دارای ترمز دستی از نوع دستی بوده و نوع جدید آن به سیستم ترمز پارک برقی مجهز است که راننده تنها با فشردن یک دکمه می‌تواند سیستم ترمز دستی را فعال نماید.

ترمز دستی جک S5

رگلاژ ترمز دستی جک s5، یکی از موارد مهم در سرویس‌های دوره‌ای این خودرو می‌باشد که باید حتماً انجام شود.

دستی کشیدن با جک s5 در زمان حرکت به این خودرو آسیب جدی وارد می‌کند. دستی کشیدن به معنای استفاده ناگهانی از ترمز دستی برای لغزاندن عمدی خودرو در جهت کناری است. از روش دستی کشیدن برای رد کردن هر چه سریع‌تر یک پیچ در مسابقات یا برای چرخاندن خودرو دور محورش به منظور نمایش یا تفریح استفاده می‌شود. برای این کار، راننده به هنگام حرکت، وزن ماشین را بر روی چرخ‌های بیرونی می‌اندازد و سپس با گرفتن ترمز دستی یعنی قفل کردن چرخ‌های عقب محل تماس این چرخ‌ها با سطح آسفالت را دچار لغزش می‌کند. اما با این کار فشار زیادی به اکسل عقب وارد می‌شود. اکسل عقب توسط بوش‌های لاستیکی محکمی به شاسی متصل است. وقتی شما دستی می‌کشید این بوش‌ها تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفته و در درازمدت خراب می‌شوند. خرابی این بوش‌ها سبب می‌شود که تکیه‌گاه اکسل عقب خراب شده و سیستم تعلیق عقب به درستی کار نکند. همچنین سر و صدای زیادی خودرو در کوچکترین دست‌اندازها دارد.

سیستم کمک پارک خودرو

سیستم کمکی پارک خودرو به کمک سیگنال هشدار، راننده را در زمان حرکت با سرعت پایین راهنمایی می‌کند. در زمان فعال بودن سیستم اگر در فاصله ۱۰۰ سانتی‌متری از جلو و ۱۵۰ سانتی‌متری از عقب خودرو مانعی مشاهده شود، بوق هشدار به صدا در می‌آید. از آنجا که این یک سیستم کمکی است بیش از حد نباید به آن اتکا کرده و در همه حال باید مراقب موانع جلو و عقب خودرو باشید.

دکمه سیستم کمک پارک خودرو جک S5

این سیستم تنها در زمانی که سوئیچ خودرو در وضعیت ON قرار دارد فعال می‌شود. با فشار کلید سیستم کمکی پارک و قرار دادن دنده در وضعیت دنده عقب، سیستم به کار می‌افتد. با راه‌اندازی سیستم، چراغ نشانگر روی کلید آن روشن می‌شود. همچنین بوق اعلام آماده به کار سیستم به صدا در می‌آید. در صورتی که سرعت خودرو بیش از ۱۵ کیلومتر در ساعت باشد، این سیستم کار نخواهد کرد.

در صورتی که سرعت خودرو کمتر از ۱۵ کیلومتر در ساعت باشد، محدوده محاسبه مسافت تا مانع ۱۰۰ سانت به سمت جلو و ۱۵۰ سانت به سمت عقب خواهد بود. در صورتی که دو یا چند مانع همزمان شناسایی شوند، هشدار برای نزدیک‌ترین مانع به صدا در می‌آید.

فرکانس بوق هشدار به فاصله مانع از خودرو وابسته است. برای موانع نزدیک‌تر، فرکانس بوق هشدار بالاتر خواهد بود. برای موانع مقابل خودرو، صدای هشدار از بوق داشبورد جلو تولید می‌شود. برای موانع عقب خودرو، صدای هشدار از طریق بوق زیرین پانل داشبورد تولید می‌گردد.

سیستم دید عقب (در صورت مجهز بودن)

زمانی که سوئیچ خودرو در وضعیت ON قرار گرفته و دنده در وضعیت R باشد، دوربین دید عقب روشن شده و تصویر آن بر نمایشگر ظاهر می‌شود. اگر دسته دنده در وضعیت R قرار نداشته باشد، دوربین دید عقب فعال نخواهد شد. هنگام دنده عقب گرفتن اگر غربیلک فرمان را بچرخانید، خطوط کمکی نمایش داده شده بر صفحه نمایش نیز چرخش می‌کنند تا شرایط محیط را به راننده نشان دهند.

اگر دوربین دید عقب با گردوخاک آلوده شود، کیفیت تصویر نمایش داده شده پایین می‌آید. به همین دلیل باید هر چند وقت یکبار اقدام به تمیز نمودن آن‌ها نمایید. برای تمیز کردن دوربین از اشیا تیز و زبر که بر لنز دوربین خراش می‌اندازد استفاده نکنید. از اسفنج نرم و پارچه نرم یا آب تمیز برای زدودن گردوغبار و آلودگی‌ها استفاده نمایید. هنگام رانندگی در شب و در نور کم، کیفیت تصویر دوربین پایین می‌آید. بنابراین به وضعیت فضای پشت خودرو توجه کنید.

 

 

 

 

 

ادامه دارد ……… (۴۹)

28 دیدگاه

  1. چقدر این مطلب به کارم اومد. خیلی خوبه که توی اینترنت در رابطه با هر ماشین بشه مطالب منحصربه فردی پیدا کرد. دیدم در انتهای مقاله نوشتین که ادامه دارد. من شخصا هر روز سایت رو نگاه می کنم تا این مطلب به روز رسانی بشه تا بتونم ازش استفاده کنم. اگر سعی کنید مطالب کاربردی تر هم اضافه کنید به این مطلب خیلی بهتر میشه.
    • در مقاله "همه آن چیز که در رابطه با جک S5 باید بدانید" بخش "دریچه مخزن سوخت" می توانید پاسخ به این سوال را پیدا نمایید. باتشکر
  2. به نظرتون معایب جک s5 بیشتر از محاسنش نیست؟ حیف که مجبوریم از این چینی های بی کیفیت استفاده بکنیم.
  3. در خصوص ایرکاندیشن مشکل دارم وقتی روی کولره باوجودیکه روی دریچه های بالا تنظیمه از پائین جای پاها باد خنک میاد و آزار دهنده است . اگه ممکنه راهنمایی کنید .
  4. سلام من جک نیوفیس دارم چراغش در کوچکترین سایه حتی سایه درخت یا پل اتوبان روشن میشه هنوز غروب نشده روشن میشه و دسته چراغ ofنداره واتومات داره راهی نیست سنسور نور را از مدار خارج کنیم تا موقعی که رو اتومات هست فقط چراغ دیلات یا همون چراغ روز روشن بشه وشب هم خودمون چراغ اصلی رو روشن کنیم
    • خیر متاسفانه منم همین مشکل دارم بردم نمایندگی گفتن سیستمش اینه،نهایتا میشه سنسور از مدار خارج کرد(سنسور وسط داشبورد زیر شیشه)
  5. سلام جک اس 5 اتومات دارم و به دلیل عدم استفاده طولانی مدت باطری خالی کرده، الان برای باز کردن درب خودرو چگونه باید اقدام کنم با ریموت باز نمیشود
    • اقای محترم در صورتیکه درب ها قفل و ریموت عمل نمیکند یک کلید فلزی در داخل ریموت مخفی شده است و میتوانید باهاش درب را باز کنید و باطری ریموت را عوض کنید تا عمل کند
  6. سلام و عرض ادب ببخشید کسی میدونه که درب جعبه عقب فقط باید بصورت دستی از عقب جعبه باز و بست بشه ؟چون ریموت ما جایی برای بازکردن جعبه عقب نداره؟
  7. سلام اگر بخواهیم جلو و عقب رفتن خودکار صندلی راننده رو غیر فعال کنیم چکار کنیم ؟چون بعد از مدتی از بس صندلی جلو عقب میره خراب میشه مث ماشین من ک صندلی خراب شده و موقع جلو عقب رفتن صدا میدده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی