سیبک فرمان چیست و چه کاربردی دارد؟

سیبک فرمان چیست؟

سیبک فرمان یا Ball Joint قطعه‌ای از جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو است. این قطعه کروی شکل، واسطه چرخیدن چرخ‌های خودرو است و با اینکه به چشم نمی‌آید، از اهمیت زیادی در سیستم تعلیق برخوردار است. در ادامه با تن پارت همراه باشید تا به شما بگوییم سیبک فرمان چیست و چه کاربردی در خودرو دارد.

سیبک چیست؟

قطعه سیبک در خودرو نقش مهمی در حرکت ایفا می‌کند. این قطعات که عموماً در سیستم تعلیق کاربرد دارند، امکان حرکت چرخشی را فراهم می‌کنند. یکی از انواع سیبک‌ها، سیبک فرمان است که موضوع این مقاله در تن پارت نیز می‌باشد.

سیبک فرمان چیست؟

سیبک فرمان از یک طرف به متعلقات چرخ و از طرف دیگر به طبق خودرو متصل است. زمانی که شما فرمان خودرو را می‌چرخانید، سیبک نیز به همان طرف می‌چرخد. این قطعه علاوه بر اینکه به چرخ‌های خودرو جهت می‌دهد، تحمل قسمتی از وزن خودرو را نیز به عهده دارد. در تصویر زیر نمایی از سیبک فرمان یک خودرو را مشاهده می‌نمایید:

سیبک فرمان

زمانی که شما فرمان ماشین را به یک جهت می چرخانید، سیبک فرمان این حرکت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. از طرف دیگر حرکت در جهت بالا و پایین، باعث می‌شود تا در هنگام حرکت ماشین در دست اندازها، چرخ‌ها انعطاف پذیری لازم را داشته باشند. به همین دلیل است که وجود هرگونه اشکال در سیبک فرمان، در سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر خواهد گذاشت.

اما آیا سیبک فرمان نیاز به نگهداری دارد؟ در پاسخ باید گفت که در قدیم از سیبک‌های گریس دار استفاده می‌شد که باید هر چند وقت یکبار گریس کاری می‌شد. اما اکنون و با توسعه تکنولوژی دیگر این قطعه نیازی به نگهداری خاصی ندارد. تنها باید هر چند وقت یکبار چک شود که دچار آسیب نشده باشد.

خرابی سیبک فرمان

سیبک فرمان تحت فشار زیادی است، ممکن است این قطعه در اثر ضربات شدید یا عبور از مسیرهای ناهموار دچار لهیدگی و شکستگی شود. به علاوه سیبک همیشه در معرض خوردگی و زنگ زدگی نیز قرار دارد و در اثر کارکردن زیاد و قرار گرفتن تحت فشار می‌تواند دچار سایش و لقی نیز شود. گاهی اوقات نیز ممکن است مهره و رزوه پیچ سیبک نیز هرز و خراب شود.

آسیب دیدگی سیبک فرمان می‌تواند علائمی همچون افزایش فرسودگی سایر قطعات سیستم فرمان، ساییده شدن لاستیک‌های جلوی خودرو، کاهش فرمان پذیری ماشین، سفت شدن فرمان یا لقی بیش از حد آن را به همراه داشته باشد. کشیده شدن فرمان به یک سمت و شنیده شدن صدا از سگ دست، از دیگر علائم خرابی سیبک فرمان است.

در نهایت باید گفت که چون سیبک فرمان بصورت پِرسی ساخته می‌شود، عموماً امکان تعمیر آن وجود ندارد. در صورتی که این قطعه به مشکل بر خورد، بهترین رویکرد تعویض آن است.

پرسش و پاسخ

علائم خرابی سیبک فرمان چیست؟

لاستیک سایی، سفت شدن فرمان خودرو یا خلاصی بیش از حد آن، کاهش فرمان پذیری خودرو، کشیده شدن فرمان به یک سمت، وجود صدا در زمان عبور از دست انداز و لرزش فرمان در زمان پیچیدن، از علائم خربی سیبک فرمان هستند.

دلایل خرابی سیبک فرمان چیست؟

تمامی اجزای سیستم تعلیق از جمله سیبک فرمان همیشه تحت فشار زیادی قرار دارند. سیبک فرمان در طول در زمان و در اثر ضربات شدید ناشی از تصادفات و عبور از جاده‌های ناهموار، دچار شکستگی، لهیدگی، خوردگی و زنگ زدگی می‌شود. همچنین پارگی گردگیر و ورود گردوغبار به داخل سیبک از دیگر دلایل خرابی این قطعه است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی