واتر پمپ چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

واتر پمپ چیست

واتر پمپ یکی از قطعات مهم در سیستم خنک کننده خودرو است که نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت. وظیفه اصلی سیستم خنک کننده جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور ماشین از طریق منتقل کردن گرما به هوای اطراف است. همچنین موتور ماشین در دمای مناسب بهتر کار می‌کند و زمانی که سرد است اجزای آن زودتر فرسوده می‌شوند و آلودگی بیشتری تولید می‌کند. پس وظیفه بعدی سیستم خنک کننده خودرو این است که اجازه دهد موتور هر چه سریعتر گرم شود و البته در دمای ثابتی نیز کار کند. در ادامه با تن پارت همراه باشید تا بگوییم واتر پمپ چیست و چه کاربردی در خودروهای امروزی دارد.

واتر پمپ چیست؟

واتر پمپ یا پمپ آب (Water Pump) یکی از مهمترین اجزای سیستم خنک کننده است که وظیفه اصلی آن به جریان در آوردن مداوم مایع خنک کننده در داخل موتور برای تنظیم دمای آن است. بطور معمول تسمه تایم، واتر پمپ را بطور مستقیم می‌چرخاند و یا تسمه کمکی که به پولی سر واتر پمپ متصل است پروانه درون آن را به چرخش در می‌آورد. پس می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت واتر پمپ با فعالیت موتور در ارتباط است. البته در بعضی از خودروهای جدید واتر پمپ بصورت برقی به حرکت در می‌آید. در تصویر زیر سمت راست یک واتر پمپ برقی و سمت چپ یک واتر پمپ با حرکت مکانیکی را مشاهده می‌نمایید:

زمان تعویض واتر پمپ

همانطور که متوجه شدید واتر پمپ یکی از مهمترین اجزای سیستم خنک کننده است. این پمپ آب است که باعث می‌شود، ماشین در روزهای سرد زمستان یا روزهای گرم تابستان همچنان به کارش ادامه دهد. اگر این قطعه آسیب ببینید، نه تنها کارکرد کل خودرو زیر سوال می‌رود، بلکه باعث آسیب جدی وارد شدن به موتور خودرو نیز می‌شود.

خرابی پمپ آب در ابتدا روی واشر سرسیلندر خودرو تاثیر می‌گذارد. گرم‌ترین ناحیه پیشرانه خودرو نزدیک به واشر سرسیلندر است. آسیب وارد شدن به واشر سرسیلندر و سوختن آن باعث افت شدید قیمت خودرو نیز می‌شود. عمده دلایلی که باعث آسیب وارد شدن به پمپ آب می‌شود عبارتند از:

  • حذف ضدیخ در سیستم خنک‌کننده خودرو
  • یخ‌زدگی آب درون موتور
  • زنگ‌زدگی پره‌های داخلی واتر پمپ
  • وجود خوردگی در دنده و قسمت‌های دیگر

حتما اطراف واتر پمپ را با دقت نگاه کنید و اگر قطرات آب دیدید، پس نشتی وجود دارد. همچنین دائماً چراغ هشدار مایع خنک کننده را چک کنید. زیرا می‌تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده باشد. همچنین اگر کولر ماشین به درستی کار نکند احتمال خراب بودن واترپمپ وجود دارد. گاهی اوقات آثار نشتی پمپ آب را بر روی زمین نیز مشاهده می‌کنید. برای بررسی دقیق این موضوع، در زمان شب و وقتی خودرو را پارک کردید، یک مقوا زیر آن قرار دهید. اول صبح آن را چک کنید و میزان نشتی آن را بررسی نمایید.

قیمت واتر پمپ جک S5

واتر پمپ جک S5

واتر پمپ جک J5

یکی دیگر از علائم خراب شدن پمپ آب این است که بخار از رادیاتور یا موتور خودرو بیرون می‌آید. همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم، واتر پمپ وظیفه خنک‌سازی موتور خودرو را بر عهده دارد. زمانی که این قطعه دچار اختلال شود، دمای موتور هم بالا می‌رود و بخار از آن بلند می‌شود. این بخار از زیر کاپوت بیرون می‌زند.

 

بررسی مشکلات رادیاتور انواع خوروهای چینی

برای مطالعه دقیق‌تر در رابطه با رادیاتور خودروهای چینی، مقالات اختصاصی زیر را نیز مطالعه نمایید:

 

پرسش و پاسخ

چگونه تشخیص دهیم که پمپ آب یا همان واتر پمپ خودرو خراب است؟

زیاد داغ شدن موتور، شنیدن صدای زیاد از موتور، بیرون زدن بخار از رادیاتور، نشت مایع از زیر خودرو و بالا رفتن دمای آب رادیاتور در نتیجه بررسی علائم پشت آمپر، از جمله علائم خرابی واتر پمپ می‌باشند.

عمر پمپ آب یا واتر پمپ چقدر است؟

یک پمپ آب معمولاً باید بین ۱۰۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر عمر کند اما ممکن است با توجه به شرایط، طول عمر آن کمتر و یا بیشتر شود.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی